Így lehet életeket menteni a közösségi médiával!

Így lehet életeket menteni a közösségi médiával!
Nagyvállalatok is megirigyelhetik az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) média elérési mutatóit. Ráadásul ők olyat tudnak, amiről csak kevesen álmodhatnak: organikus módon jutnak el magyarok millióihoz. Dr. Csató Gáborral, az OMSZ főigazgatójával arról is beszélgettünk, hogyan lehet a lájkokat eredményre váltani, illetve a celebek vagy a mentősök tudnak több embert megszólítani.

- Decemberben 14-én indult az OMSZ TikTok oldala, mára ez is megkerülhetetlen médiafelület lett?
- Engem is meglepett a TikTok csatornánk sikere: az első hónapban sikerült a karácsonyi videóinkkal sok ezres nézettséget elénünk, ami a hagyományos közösségi médiában is igen szép teljesítménye lenne két hetes jelenlét után. Be kell, hogy valljam, ez a médiafelület tőlem is kicsit távol állt, de az alfa generációt itt lehet a leginkább manapság elérni, feléjük mindenképpen nyitnunk kellett. 

- Milyen más közösségi média felületen lehet tömegeket elérni?
- A Facebook Magyarországon megkerülhetetlen, illetve az Instagram lett fontos felület. Emellett mi még a Twitterrel is próbálkoztunk. Ez azonban nem volt túl sikeres, egyszerűen nem volt túl sok követőnk. A hazai szervezetek közül igazán csak a rendőrségnek sikerült ezt a felületet igazán jól integrálnia kommunikációjába. Mi a Twittert alapvetően vészhelyzeti kommunikációs csatornának tartottuk meg. 

- Az OMSZ főigazgatójaként mennyire kell a kommunikációval foglalkozni?
- Három éve vezetem a mentőszolgálatot, és úgy gondoltam, hogy egy ilyen szervezet vezetőjeként muszáj ezt a kérdést kiemelten kezelni. Talán kevesen tudják, de mi vagyunk az ország legnagyobb egészségügyi intézménye: több mint 8200 bajtársunk dolgozik 255 mentőállomáson. A fő tevékenységünk természetesen az életek mentése, de az elméletem szerint a sikeres munkához be kell vonnunk a társadalmat, ez pedig aktív és eredményes kommunikáció nélkül elképzelhetetlen. Az elmúlt évek számadatai pedig azt igazolják, hogy ez jó elgondolás volt. Ha tudják az emberek mit kell csinálni, amíg kiér a mentő, vagy tudják, hogy milyen esetben kell bennünket hívni, időben cselekednek, azzal rengeteget tesznek a betegek túlélési esélyeinek növeléséért. 

- Miről kell az emberekkel kommunikálnia az OMSZ-nek?

- A legfontosabb talán, hogy mikor kell mentőt hívni – a felesleges riasztások csökkenése nagyban segíti, hogy még gyorsabban tudjunk a helyszínre érni azokhoz, akiknél valóban baj van. A megkülönböztető jelzést használó mentőautók elengedése is kiemelten fontos terület, amihez aktívan kezdtük használni a közösségi médiát. Az első év eredményei alapján vágtunk bele az Instagram-oldalunk létrehozásába, ahol nagyon hamar több tízezer követőt gyűjtottunk. Nem csak a lakosság ismerte el a munkánkat, hanem a kommunikációs szakma is, nagyon büszkék vagyunk az Internet Hungary 2018-as díjára a „Segítsd a mentőket!” című közösségi média kampányunkért. A posztjaink sokszor több milliós elérése azt mutatja, hogy főként a fiatalok érdeklődnek a tevékenységünk iránt, és még be is lehet őket aktívan vonni a közösségi média segítségével a munkánkba. Emellett fontos a hagyományosabb szemléletformálás is, oktatási programunk is működik az iskolákban. 

- A cégeknek könnyű a közösségi média hatékonyságának mérése: megnézik az eladásokat és a hirdetési költségeket. Hogyan lehet a hatékonyságot az OMSZ esetében mérni?
- Az „Adj utat a segítségnek!” kampányunk hatékonyságát talán az fejezi ki a legjobban, hogy az összes médiacsatornán 26 milliós elérést produkált, ami a legoptimistább várakozásainkat is messze felülmúlta. Megkértük ebben a kollégáinkat, hogy számoljanak be, milyen nehézségekkel szembesülnek a napi munkájuk során, mivel nehezítik az autósok a gyakorlatban a haladásukat. Az elérés azonban nem lenne elég, de az autópályákon, a dugókban a kollégák egyre gyakrabban tapasztalják, hogy az autók szabadon hagynak középen egy sávot számukra. A kampány után fél évvel egy mentőhelikopterről készült felvételt láttam, és ahogy ezen szétnyílt a mentőnek az autósor, jól mutatja, hogy miért érdemes ilyen kampányokkal foglalkoznunk. 

- Számszerűsíthető adatokkal is alá lehet támasztani a kommunikáció eredményeit?
- 1,2 millió esetünk van egy évben, ezért akár már rövidebb távon is láthatóak a kampányok hatásai. Néhány hónapja publikáltuk, hogy 2016 I. félévhez képest 2019. I. félévében sikerült megdupláznunk a sikeres újjáélesztések számát – ilyen jelentős növekedést még soha nem tudunk elérni. Mi hisszük azt, hogy ebben a kampányainknak nagyon fontos szerepe volt: az emberek időben hívják a mentőket, illetve kollégáink telefonon keresztül instruálják a helyszínen lévőket, hogy hogyan tudják az újraélesztést megkezdeni. Ehhez azonban az is kell, hogy ettől ne féljenek az emberek, és elfogadják a szakmai segítséget, a kommunikációs kampányoknak ebben van kiemelkedő szerepe. 

- A nagyobb elérés mindig nagyobb hatást is jelent?
- Az elérés és a hatás nincs mindig egyenes arányban: ha Szikra kutyus mutatja meg a defibrillátor készüléket, akkor arra érthetően sokan kattintanak, lájkolnak. Ez követlenül nem hoz számunkra kimutatható előnyöket, de segíthet új embereket megszólítani, akiket így már el tudunk érni komolyabb tartalmakkal is, ami segíti a munkánkat, akár hosszabb távon. Az is fontos számunkra, hogy minimálisra csökkent a mentősöket érő atrocitások száma, amihez fontos a médiajelenlét és a reputáció építése. Sajnos, akár verbális, akár fizikális atrocitás mindenhol a világon létezik, de ilyen esetekben a járókelők egyre gyakrabban kelnek a kollégák védelmére. Ha igaztalan vádak érnek bennünket akár a sajtóban, akár a közösségi médiában, akkor is sokan és gyorsan kelnek a védelmünkre. 

- A közösségi média szolgáltatók egyre nehezebbé tették az organikus elérést, ez nem okoz kihívást?
- Magyarországon egyedüliként foglalkozunk mentéssel, ami Európában is nagyon ritka – így kvázi monopol helyzetben vagyunk a mentéssel kapcsolatos hírek kapcsán. Ezáltal mi lehetünk az elsők, akik az ezzel kapcsolatos információkat biztosítják, ami segíti az organikus elérésünket. Másrészt, olyan gyorsan nőtt a követőink száma, és ma már ez olyan nagyságrednű követőt, lájk számot, interakciót jelent, ami felülírja a normál, fizetős algoritmusokat. Az elmúlt három évben biztosan nem, de ismereteim szerint korábban sem fizettünk közösségi média lájkokért, hirdetésekért. Hiába változtatta meg a Facebook többször is az algoritmusát az elmúlt években, ez nekünk nem jelentett problémát. Jó példa erre, hogy csak az idei karácsonyi videónk már 1,1 millió megtekintésnél jár. 

- A vállalati kommunikációban nagyon felkapottak lettek az influencerek az elmúlt években. Az OMSZ-nál a hírességek vagy a valódi mentősök szerepeltetése hatékonyabb a tapasztalatok szerint?
- A Valami Amerika 2 szereplőivel forgatott „Tartsd életben!” videókat összesen 4 millióan látták, a sikerben a híres szereplőknek is fontos szerepe volt. A mostani OMSZédoksorozatunk rekordokat dönt elérésben: ezt profibb kivitelezéssel úgy készítettük, hogy vannak hírességek és valós mentősök is a videókban. A celebek segítségével különböző korosztályokat tudunk elérni, ezért fontos, hogy Dancsó Peti és a Pásztor Erzsi, a Szomszédok Janka nénije is szerepeljen. De aki sosem látta a Szomszédokat, az is sok mémmel találkozhatott már, ezért is működtek például a Janka nénis mémjeink.

- Győrfi Pál hosszú éveken át nem csak a szóvivője volt a mentőknek, de önmaga is már-már influencerré vált. Jó dolog, ha egy nagy szervezet egy ismert archoz, emberhez köthető?
- Azért kiváló szóvivő Győrfi Pál, mert mentőápoló és kivonuló mentőtiszt is volt, bejárta a mentős ranglétrát, töviről-hegyire ismeri a bajtársak munkáját. Amikor közel két évtizede létrejött a szóvivői pozíció, akkor egymagában ő vitte az OMSZ kommunikációját. Az elmúlt három évben próbáltunk mellette több mentődolgozót is megszólaltatni a kommunikációinkban. Sőt, közülük többen mára szintén influencerekké váltak – elég itt Őri Kiss Zsolt bajtársunkra gondolni. Tudatosan szét akartuk választani a szóvivői feladatokat és a közösségi médiás, vagy éppen tévés megjelenéseket. Ennek az is az oka, hogy a média is megváltozott: régen alapvetően néhány tévében kellett megjelennünk, ma pedig a közösségi médiában, online hírportálokon és a saját médiafelületeinken is. Ezek a felületek pedig különböző személyiségeket igényelnek. A tévét szinte már egyáltalán nem néző fiataloknak új hősöket kell kiemelnünk: náluk úgy látjuk, jobban működnek azok a tartalmak, ahol a kollégáink saját tapasztalatikról, élményeikről számolnak be.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter