Hírlevél feliratkozás
Andresin Zsanett
2019. december 13. 16:37 Tech

Mit tehet egy cég a növekedéséért, ami hatékony, és még etikus is?

(A szerző az OTP innovációs tanácsadója.)

Tíz éve, hogy a Szilícium-völgy kitermelte a megoldást arra, hogyan lehet kevésből nagyot alkotni, az úgynevezett growth hackinget – magyarra talán meghekkelt növekedésnek fordítható –, ami nevével ellentétben nemcsak az IT, hanem jórészt a marketing asztala is.

Röviden egy olyan online marketing-szemléletet, illetve ügyfélszerzési módszert jelent, mely a tesztelésoptimalizálást kulcsfontosságú vállalatfejlesztési eszköznek tekinti. Hosszabban pedig egy sorozatos tesztelésen, visszajelzéseken és adatelemzésen alapuló marketingstratégia, amelynek legfontosabb mutatója az NSM*North Star Metric, azaz északi sarkcsillag-mutató; ez a csillag mutatott utat a tengerészeknek teljesítménymutató – ez képezi le legjobban az adott termék vagy szolgáltatás által az ügyfeleknek nyújtott alapvető értéket, amely a bevétel növekedését is generálja. Az NSM megfelelő fejlesztésével a vállalat jelentősen erősítheti piaci versenyképességét, és biztos alapot adhat a cég fenntartható fejlődéséhez. Bár kézenfekvő, de nem egyedül a felhasználók számát lehet NSM-ként használni, érdemes finomítani rajta. A Facebook NSM-je például a havi, majd a napi szintű aktív felhasználók száma, és elsősorban az ő igényeikre fejlesztenek, míg az Airbnb-é a foglalt éjszakák száma, az Uberé és a Lime-é pedig a heti fuvarok száma.

A legtöbbet emlegetett példa a growth hackingre az Airbnb-é. 2008-as indulásuk után hamarosan rájöttek, hogy egy nagyon hasonló oldal, a rengeteg felhasználóval bíró, de az Airbnb-hez képest kicsit összebarkácsolt, kevésbé személyes Craigslist miatt nem tudnak gyorsabban növekedni. Ügyfélszerzési célból tehát megkérték felhasználóikat, hogy töltsék fel szálláshirdetéseiket a Craigslistre is. A hirdetés linkje – ügyes programozási megoldásokkal – visszavezette a szobakeresőket az Airbnb-re, így megszerezték a versenytárs potenciális vevőit. Emellett közvetlen e-mailt is küldtek a Craigslist felhasználóinak – tehát az Airbnb potenciális célközönségének – hogy listázzák a lakásukat az Airbnb-n is. Évekbe telt, mire a Craigslist rájött a trükkre, de akkor már késő volt, az Airbnb népszerűsége – az ingyenes, professzionális lakásfotózási szolgáltatásának is köszönhetően – az egekbe szökött.

Egy másik példa, ahol érdekes magyar szál is van, Sean Ellis nevéhez fűződik. A growth hacking-elmélet atyjaként is ismert Sean több évet töltött Magyarországon a 2000-es években. Ekkor a Prezi mellett a legismertebb magyar gyökerű startup sikersztori, a számítógépek távoli elérésére és felügyeletére szakosodott LogMeIn szoftvercég alapításakor is ott bábáskodott, elég sikeresen*az idén volt 10 éve, hogy bevezették a céget a New York-i tőzsdére. Emellett többek között a Dropbox, Lookout és Eventbrite cégek fejlődésének maximalizásában is részt vett. A Dropboxnál alkalmazta az egyik első modern felhasználói ajánlási rendszert, amellyel sikerült a fájlküldő szolgáltatás ügyfélszámát többezerszeresére növelni. Ennek lényege, hogy a már meglévő, elkötelezett felhasználók meghívhatták a barátaikat, így mindketten további ingyenes tárhelyhez jutottak. Ez az egyszerűen nagyszerű trükk is hozzájárult ahhoz, hogy a Dropbox a Software-as-a-Service (SaaS) vállalatok közül a leggyorsabban érte el az egymilliárd dolláros bevételi mérföldkövet, olyan cégeket lekörözve, mint a Salesforce, a Workday vagy a ServiceNow.

Még számos példát lehetne hozni, de mind közül a legkedvesebb és legegyszerűbb talán a Hotmail growth hackje volt, ahol csak odaírták az e-mailek végére, hogy „PS – I love you”, amelynek linkje a Hotmail honlapjára vezetett. Az eredmény? 12 millió új felhasználó kevesebb, mint másfél év alatt.

Bár vonzónak tűnik, hogy egyetlen mutatóra fókuszálva hónapok alatt sok ezerszeresére lehet növelni a felhasználók számát, valójában sikert akkor lehet elérni, ha a növekedési fókusz a vállalati kultúra részévé válik, a folyamatos tesztelés és az abból adódó finomhangolások pedig a cég különböző területeinek összefogásában (pl. értékesítés, marketing, termék- és üzletfejlesztés) valósulnak meg. Sean Ellis a growth hackinget támogató vállalati kultúra kialakításának lépéseit négy pontban foglalta össze:

  • az NSM teljesítménymutató meghatározása;
  • a növekedés motorjainak, mozgatórugóinak megértése;
  • gyakori és gyors tesztelés;
  • a teljes csapat elköteleződésének kialakítása, amit a sikeres tesztek is elősegítenek.

A „hekkelést” minél előbb, lehetőleg már a termékfejlesztésbe be kell építeni. Míg korábban a marketingeseket egy kész termék vagy szolgáltatás promotálásához hívták segítségül, mára a growth hackerek a termék vagy márka jellemzőinek kialakításába is beleszólhatnak annak érdekében, hogy azt megoszthatóbbá vagy szerethetőbbé tegyék, és minél jobban elérjék a célközönséget. Ha így kialakult a termék minimálisan piacérett állapota, következhet a kampány, ami nem a magazinok vagy online hirdetési felületek széles körű használatát jelenti: a büdzsét inkább egy láncreakció elindítására használják, amelynek fontos eszköze a „szóbeszéd marketing”, a szájról szájra terjedő ajánlás. Ehhez még mindig a közösségi média adja a legjobb kiindulást, ahol könnyű visszajelzést is kapni. Ha a célközönséggel rezonál a termék és az üzenet, akkor kezdődik a felskálázás, azaz a növekedés és a továbbfejlesztés. A már meglévő, nagyon értékes kezdeti visszacsatolásokat nyújtó alapfelhasználók mellett minél több új felhasználó bevonzása – ezáltal több adathoz lehet jutni a célközönségről és igényeikről. Ezek alapján aztán tovább tökéletesíthetik a terméket, és kezdődik elölről a folyamat. 

A sikeres hekkelést tehát számos komoly és hosszú ideig tartó teszt előzi meg, amelyek jó része várhatóan elbukik. Ez viszont nem baj, sőt, a growth hackingben rejlő potenciált akkor lehet a legjobban kihasználni, ha a tesztelések pozitív és negatív eredményeit is beépítjük a folyamatokba. A vállalat így építeni tud a sikeres tesztekre, a sikertelenekből pedig tanul, ezek a folyamatok tökéletesítésében nyújtanak nagy segítséget. Amit nem próbáltak ki, nem működik – hangzik a growth hacker marketingesek egyik kedvenc idézete*amit egyébként Claude McDonald brit katona és diplomata mondott 100 évvel ezelőtt.

Nem lehet eleget hangsúlyozni a folyamatos visszacsatolás fontosságát sem a growth hackingben, akár már a legelső, baráti vacsora közben a szalvétára firkantott ötlettől fogva. Ha teljesen biztosak akarunk lenni abban, hogy szükség van a termékünkre, Neil Patel digitális marketing guru azt tanácsolja, hogy kérjünk pénzt érte, hiszen ezzel jól tesztelhetjük a tényleges igényt. Ha például egy kávéfanatikus társaság tagjai vagyunk és térképet fejlesztenénk a legjobb kávézókról a városban, ami 1000 dollárba kerül, próbáljunk elkérni 50 embertől 20 dollárt előre – még mielőtt maga a termék készen volna. Ebből kiderül, életképes-e az ötlet és megvan a kezdőtőke az első pár hét-hónap fejlesztéséhez.

Bár a startupok könnyebben tudják alkalmazni a growth hacking-módszert, az átalakulásra az óriáscégek is képesek. Az IBM-nél például egy speciális, növekedéstámogató csapat segítette ezt a folyamatot, aminek köszönhetően a munkatársak felismerték a növekedés fontosságát, és szakértői támogatást kaptak a tesztelések felgyorsításához. Aki tanult statisztikát, annak bizonyára ismerősen cseng a cég SPSS statisztikai szoftverének neve, aminek 2018-ban több mint negyedmillió felhasználója volt. A termékre fókuszáló csapat a visszajelzések folyamatos figyelésével és az ügyfélélmény javításával 200%-os bevételnövekedést ért el a digitális csatornákon.

Vannak azonban árnyoldalai is a folyamatos, ismétlődő élményalapú tevékenységeken alapuló gyors bővülésnek, amely sok esetben az emberek gyengeségeinek, addiktív hajlamának kihasználására épít Tristan Harris, a Centre for Humane Technology alapítója szerint. A régebben a Google-nél is dolgozó informatikus a Szilícium-völgybeli cégek függőséget generáló dizájnelméletei ellen szólal fel. Szerinte a growth hacking, tágabban a technológia jelenleg szembe megy az emberek szociális és pszichológiai ösztöneivel, végső soron „leértékeli” az embert.

Bár a költséghatékony, gyors növekedést zászlajára tűző growth hacking nem hiányozhat a sikeres startupok eszköztárából, alkalmazásának nehézsége, hogy nincs rá egy általánosan bevált megközelítés. Gyakran a múlt kasszasikerei ma már csak tankönyvi példaként működnek, és a harcedzett growth hackernek marketing, technológiai és elemzési képességeit, illetve egy jó adag kreativitást kell latba vetnie ahhoz, hogy hosszas kísérletezéssel azonosítsa azt a célközönségét szíven találó megoldást, amivel az itt bemutatott cégekhez hasonló, sokszámjegyű növekedést érhet el.

A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech growth hacking OTP Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.