oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. október 26. 06:30,  Mit veszítünk a külföldre költözéssel? 48 komment

2019. október 26. 06:30 Határátkelő

Mit veszítünk a külföldre költözéssel?

Amikor külföldre költözünk, akkor amellett, hogy sok mindent nyerünk, veszítünk is, így meg kell birkóznunk a gyásszal. Erre a gyászra persze nem a szó hétköznapi, hanem pszichológiai értelmében kell gondolni, azaz sokkal inkább a veszteséghez, mintsem az elmúláshoz köthető.

borondok_2.jpg

„A veszteség feldolgozása persze az élet állandó része, hiszen folyamatosan nyerünk és veszítünk is dolgokat. Természetesen egy szerettünk elvesztése a legfájdalmasabb, de ezen túl is vannak olyan veszteségek az életünkben, melyek szenvedést okoznak, legyen az egy elbocsátás vagy egy párkapcsolat felbomlása.

Mit gyászol a határátkelő?

Nagyon leegyszerűsítve azt, amikor a kivándorláshoz kapcsolódó veszteségeket dolgozza fel a külföldre költöző – írta cikkében Celia Arroyo szakpszichológus.

Mit veszítünk a külföldre költözéssel? A határátkeléshez kapcsolódó veszteségek között olyanokat szokás felsorolni, mint a nyelv, a kultúra, a család, a barátok, a társadalmi státusz, a szülőföldhöz való kapcsolat.

Érdemes ezeket sorra venni és kicsit közelebbről megvizsgálni!

A nyelv

A nyelv elvesztése nem azt jelenti, hogy elfelejtünk magyarul, hanem azt, hogy egy másik országban (így egy másik nyelven) a határátkelők túlnyomó többsége nem tudja úgy kifejezni magát, mint az anyanyelvén, ami gyakran bizonytalansághoz és szégyenérzethez vezethet.

Még az adott ország nyelvét kifejezetten jól beszélők esetében is vannak olyan finomságok (a humorérzék, a nyelvhasználat pontossága), melyek elvesznek egy idegen nyelven.

A család és barátok elvesztése

Ezen nem nagyon van mit magyarázni, a külföldre költözés egyik legkeményebb kihívásáról van szó, már önmagában az szenvedés, hogy nincsenek körülöttünk a szeretteink, barátaink.

Felboruló egyensúly

Külföldre költözve elveszítjük a „referenciacsoportunk”, ami elsőre blablának hangzik, kibontva talán érthetőbb. Az önazonosságunk komoly paradoxon, amennyiben egyszerre tesz minket azonossá és különbözővé a többi embertől. (Azaz magyarként egyszerre hasonlítunk a többi körülöttünk élő magyarra, ugyanakkor persze különbözünk is tőlük.)

Amikor külföldre költözünk, ez a kényes egyensúly felborul, felerősödik a másság érzése, a hasonlóság-különbözőség aránya eltolódik.

A határátkelők életében szinte elkerülhetetlenül eljön egy pont, amikor rájönnek, hogy nem számít, mennyire integrálódnak az adott társadalomba, mindig idegenek, mások lesznek, ami még akkor is okozhat szenvedést, ha ehhez a hétköznapokban nem társul semmilyen negatív visszajelzés (például idegengyűlölet).

A kultúra elvesztése

Aki elmegy, maga mögött hagy kulturális referenciákat, legyen az viselkedés, hangok, illatok, ízek, kollektív gondolkodásmód – rengeteg dolog, ami az addigi életét meghatározta.

A társadalmi státusz elvesztése

Ezen kevés magyaráznivaló van, a határátkelők nagy része jellemzően alacsonyabb státuszú munkát végez, mint a helyiek. Ám még amikor nem így van is, a nyelvtudásban meglévő hiányosságok, az akcentus általában státuszvesztéshez vezet.

A szülőföld

A szülőföld miatt érzett szomorúság sokakban ott bújkál, néha eltűnik, néha előjön, de azt aligha lehet tagadni, hogy a tájak, a Balaton (dombok, hegyek, folyók és sorolhatnám), akár az időjárás igenis hiányozhat és hiányzik is.

Miben különbözik a határátkelés gyásza a többitől?

Egyszerre részleges, ismétlődő és sokrétű.

Részleges

Azért részleges, mert mindig megvan a visszatérés lehetősége. Amikor egy szerettünk meghal, nincs lehetőségünk újra vele lenni, a veszteség teljes. A kivándorlás esetében ez nem így van, mert amit elveszítünk, az visszaszerezhető, nem végleg tűnik el.

Ismétlődő

Azért ismétlődő, mert minden hazalátogatásnál aktívvá válik. Ezért van az, hogy sokan szomorúak egy hazalátogatás után. Nem csak az utazás hozhatja ezt elő, hanem akár egy Skype-beszélgetés is.

Sokrétű

Mint már korábban volt róla szó, a gyász sokrétű, mert sok mindent veszítünk a határátkeléssel.

Mik a jelek?

Fontos, hogy jelekről és nem tünetekről van szó. A gyász nem betegség, akkor sem, ha néha az embereknek szükségük van például pszichológusi segítségre a leküzdéséhez.

A kimerültség, ingerlékenység és / vagy szomorúság időnként akkor is jelentkezhet, ha az ember elérte a határátkelés kezdetén maga elé tűzött céljait.

Amikor valaki megérkezik a fogadóországba, gyakran nem tanúsít komolyabb figyelmet arra a szomorúságra, amit hazájának elhagyása jelent vagy egyenesen tagadja azokat.

Általános jelenség, hogy a friss határátkelő idealizálja a befogadó kultúrát, miközben alulértékeli a hazáját. Ennek oka egyszerű: könnyebb úgy beilleszkedni egy országban, ha azt csodálatosnak látjuk és könnyebb elhagyni a hazánkat, ha meggyőzzük magunkat arról, hogy az semmit nem kínál nekünk. (Még egyszer, a félreértések elkerülése végett: a cikket egy spanyol szakember jegyzi… - HÁ)

Olyanok is akadnak, akik egyenesen szégyellik spanyolságukat, ami hosszú távon problémát jelent majd az önértékelésükben, mert akarják vagy sem, csak spanyolok maradnak.

Persze hosszú távon ezek az érzések mind a befogadó, mind a kibocsátó országgal kapcsolatban ambivalenssé válnak, amit sok határátkelő úgy ír le, hogy „egyfajta identitáshullámvasúton” ül.”

A cikk először itt jelent meg.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2815263468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kardio1 2019.10.26. 12:54:15

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: pedig tényleg nem olyan egyszerű az országváltás, mint amennyire annak tűnik.

Csodabogár 2019.10.26. 13:37:55

@kardio1: Manapság ez már pofon egyszerű, szerintem!

nyuszigonosz 2019.10.26. 14:17:35

@Csodabogár: Kiutazni egyszerü. De lényegében még az sem, hiszen fel kell rá készülni, a ház/lakás felmondása/bérbe vagy eladása, minden futó ügy lezárása, munkahely felmondása, összes fontos dolog rendezése, a munka és lakhely külfödlön történö megkeresése és megtalalása, nyelv megtanulása, és egy kezdö töke összerakása.

Nos ez mind nem pofon egyszerü. MInt az elsö mondatban írtam: kiutazni egyszerü. :-) Mikor ez minden már megvan.

Persze, te mint valamikori disszidáns nem így mentél el, egy dolog volt más: nem mehettél évekig vissza. De lényegében te egy kézitáskával is mehettél, mivel eleve nem is rendezték/rendezhették azok, akik mint te hagyták el az országot a dolgaikat, titokban készültek az ország elhagyására, másképp ez azthiszem nem is volt lehetséges / kivéve akik akkor is legálisan pl. házasságkötés é/vagy családegyesítés miatt kaptak engedélyt erre/.
És titeket akkor egyszerüen átvett egy további ország, adott lakhatási és kajálási lehetöséget és ott lehetett kivarni, melyik további ország is vesz át.
Egyszoval: aki akkor szökött át a határon, akár a zöld határon, akár egy társasutazás alkalmával, na annak amikor már valamelyik menekült táborban volt, más dolga nem nagyon volt, mint várni, hogy egy ország, megszervezze a kiutazását oda, és ott is adjon eleve valamilyen alap lakhatást/munkát.
Végeredményben ugye ez volt inkább a pofon egyszerü.

nyuszigonosz 2019.10.26. 14:30:59

@kardio1: Nem, mint fentebb is írtam, nem az, de: úgy látom, hogy az itteni ilyen, mint a mai is - pszichológusok írásaiban tülteng a negatívumok összeszedése. ( persze, nekik kellenek a kliensek és azok sosem jódolgukban fordulnak pszichológushoz).

Egy-egy országváltás az sok sok érdekes, új ismeretet is ad, tágul az ember látóköre, nyelvismerete, áttekintése.

Persze, vannak azok, akik sajnos bárhol élnek, csak a negatívumokat látják, élik meg, mindegy, hogy a szomszád házba, szomdszéd településre, országba akár kontinensre költöznek.

adg 2019.10.26. 14:49:48

@nyuszigonosz: ezt igy erzem en is. Plane, ha nem az eu-n belul akar koltozni az enber, de meg akkor is sokszor.
Itt egy idosebb koma biztatott minket, hogy azonnal menjunk be a tanacsra, es adnak nekunk hazat majd, plane, hogy mennyi rengeteg gyerekunk van.
Mondtam, hogy nem adnak, miert adnanak.
De szerinte meg igenis adnak, mert az jar, az o idejukben is igy volt.
60as evek, ha jol emlekszem.
Hat ma lofasse jar, intezz mindent magadnak es kuzdj meg a tobbiekkel, es fizess.
Nem panasz, csak mindig racsodalkozom az ilyen beszolasokra, hogy ma mar mennyire konnyu.
Nem lonek le a hataron. Ez teny.

nyuszigonosz 2019.10.26. 14:58:44

@adg: Ahogy szintén írod.
Nem panaszkodik az ember, ha leírja, most mi hogy van, mivel tényleg nagyon sokan egy olyan világban gondolkoznak még, amelyik már nincs, változott, mint minden körülöttünk.

Margittay Edina 2019.10.26. 15:31:21

Három hazaköltözös történet filmen, az egyik biztosan szerepelt már itt is (külföldről lehet hogy csak trükkel nézhető):

MENJEK/MARADJAK: Édes otthon

Gyártási év:
2017

Három család történetén keresztül mutatja be a film a Magyarországra való visszaköltözés és az újrakezdés nehézségeit. Az Erasmus EuroMedia-díjas Menjek/Maradjak-sorozat legújabb három mini-epizódjának kompakt összevágott változata.

Zsófi és Robi félig-meddig jöttek haza Ausztriából, Zsófi már itthon él a gyerekeikkel, de Robi még ingázik, túl jól fizet az osztrák pincérkedés.

Mirjam és Nivaldo vegyes házassága a film másik szála, ami azt boncolgatja, milyen esélyei vannak a kétlakiságnak Brazília és Magyarország viszonylatában.

Reni és Joci pedig Londonból tértek haza. Mindketten két nap alatt találtak újra munkát itthon. Az már más kérdés, hogy mekkora fizetésért, hiszen a segítő szakmában dolgoznak. Kérdés, hogy meddig tartható itthon a külföldön felszívott optimizmus?

film.indavideo.hu/video/f_menjekmaradjakedesotthon

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.10.26. 15:31:53

@kardio1: Én is félek,hogy egy két dolog hiányozna.
Viszont még több ami nem.
Viszont ki tudja,hogy alakulnának a dolgok odakint.
Ha jól alakulnak akkor nem fáj annyira.

Arthamyr 2019.10.26. 17:58:14

@nyuszigonosz: "tülteng a negatívumok összeszedése" - Nem csak a pszichológusokban, és gyakran fel is fújják a negatívumokat (ahogy az előnyöket is). Pedig mindent összevetve (a pozitívumokat és a negatívumokat is) külföldre menni könnyebb, mint otthon maradni, legalábbis azoknak, akik belevágnak. Ők ugyanis azért vágnak bele, mert meg vannak róla győződve, hogy így könnyebben elérik céljaikat, könnyebben kielégítik a szükségleteiket, jobban érzik magukat, nem azért, mert ki akarnak baszni magukkal, és túl könnyű lett volna otthon maradniuk.

Platonica 2019.10.26. 18:12:20

@nyuszigonosz: Hehe ez sztem pont forditva mukodik. Nem azert gyujtogetik a pszichologusok a negativumokat, mert kellenek a kliensek, es majd igy szereznek. Hanem a hozzajuk fordulok problemaibol szurik le a (teszem azt) orszagvaltassal jaro, nehezsegeket, kihivasokat, ezek testi/lelki kovetkezmenyeit, majd ezek elemzesevel, osszegzesevel jutnak el egy absztrakt 'gyujtemenyhez'.
Aki azt ke'ri szamon, ez miert negativumoktol teng tul, kb mintha azt kerdezne, hogy egy orvosi konyv/cikk miert ko'rkepekrol meg betegsegekrol szol. (Biztos igy akarnak pacienst szerezni a doktorok:-x)

shaktele 2019.10.26. 18:44:12

@Margittay Edina: Jaj megvolt ez már..akkor is s most is azonnal kiverte nálam a Zsófi a biztositékot.

Albu 2019.10.26. 18:44:15

(És/vagy = vagy.)

enrikokaruszo 2019.10.26. 18:44:23

a faék egyszerűségű embereknek kevesebb a problémája, bár az örömei is korlátosak...beszélgettem olyannal, aki huszonévesen lendült neki, kérdésemre szabadságról beszélt, a részletezésben anyagiakról
boldog
olyat is tudok, aki hazavágyik, a módját keresi, hogy innen dolgozzon majdnem annyiért
bárcsak sikerülne neki

Stephen Mayer 2019.10.26. 18:44:28

Az éremnek mindig két oldala van, de erről a cikkről az jutott eszembe amikor még fiatal voltam és a kommunizmusban mindig azt szajkózták hogy a Kapitalizmus a szakadék szélén áll...

Shanarey 2019.10.26. 19:06:23

@Platonica:

A pszichológusoknak, csak a rosszabbik oldalról van tapasztalata, hiszen akinek nincs problémája, azzal sosem találkoznak.

Emiatt van igaza Nyuszigonosznak.

Shanarey 2019.10.26. 19:19:44

A nyugdíj, mint visszatérő probléma, amit a határátkelők fejéjez vágnak, miszerint ők nem Magyarországon fizetnek.

Nos a nyugdíj az amit nem csak ki kell érdemelni, hiszen a magyar jog szerint 20 év munkaviszony kell hozzá, na meg a nyugdíj korhatár elérése.

Nos, a második pontban van a kutya elásva:

24.hu/fn/gazdasag/2019/10/26/nyugdijkorhatar-70-ev/

Platonica 2019.10.26. 19:43:14

@Shanarey: Nem ertem az ervelesedet.
A poszt deklaraltan egy szakpszichologus szemszogebol vizsgalja a jelenseget: milyen vesztesegekkel jar(hat) egy orszagvaltas.

Nem is tetszeleg abban, hogy teljes perspektivat vazolna a hataratkeles lelki vonzatairol. Ettol kezdve ertelmetlen szamonkerni, miert teng tul, ami.
Persze, hogy egy osszetett jelenseg egyeni szinten, szerintem ezt senki sem kerdojelezi meg.

Fülig José 2019.10.26. 20:57:40

@Stephen Mayer: ma is pont azt szajkózzák, a debilek meg beveszik. közöttük sokan olyanok, akik 60 éve is ezt hallgatták. ők az extradebilek....
kiköltözi k***ára nem egyszerű, ott van mindjárt a lakhatás kérdése.
@Csodabogár: szerezz már lécci Mo.-ról a (korábban már megszerzett) munkahelyedhez közeli pecót, legyen monnyuk az eccerűség kedvéért Németország.
de a 0-24 ben nyomatott, kikerülhetetlen fityiszes gyűlöletpropaganda pl. pont nem hiányozna, nagyon sok egyebet tudnék feladni érte, ha ezt a rakás sz*rt kiirthatnám az életemből.

fittyerfutty 2019.10.26. 20:57:56

6 eve elek Angliaban jo es draga kornyeken London egy kertvarosi reszen.
A felesegemmel es ket gyerekunkkel tokeletes a harmonia, 180nm -es lakast berelunk, 4 autonk all a garazsban.
Sajat vallalkozasunk van angol alkalmazottakkal.
Nincs stressz, baromi nyugodt az eletunk.
Otszor nyaralunk egy evben, mindenunk megvan.
Magyarorszagon 40 ev alatt jutottam volna el erre az anyagi szinvonalra, ha egyaltalan.

Csak azert inditottam ezzel, mert ennek ellenere a cikkel 100%-osan egyetertek, es minden masodik gondolatunk az, hogy hogyan es mikor koltozzunk haza.
Sosem leszunk itthon. Soha...

fittyerfutty 2019.10.26. 20:58:16

@enrikokaruszo: en is igy latom. Akik a nyomorbol jottek ide 6 altalanossal, azok halal boldogok attol, hogy van evi egy Kanari-szigetek, meg bebaxnak minden hetvegen, es vettek egy 15 eves mercit egy havi fizubol. Mindemellett 80%-uk allandoan szidja a fekete, indiai, pakisztani gyokeru angolokat, es ugy am block mindenkit.
Nem azert nem koltoznek kulon a 9 lakotarstol 40 evesen, mert nincs mibol, hanem mert tok jo azokkal bebaxni minden este, es valojaban semmi igenyuk egy sajat klozetra, konyhara stb.
Tobbnyire ok a boldog "kivandoroltak".

Nem altalanositok, es tisztelet a kivetelnek, de en tulnyomoreszt ezt tapasztaltam.

szobatars 2019.10.26. 20:58:21

Mondjuk a kultúra "elvesztése", elnézve az utóbbi évek otthoni viszonyait néha kifejezetten kívánatosnak tűnik.

Budapest a kutyaszar városa 2019.10.26. 20:58:33

Legelőször, aztán pár évig nyilván rosszabb mint minden ismeretlen, de aztán helyrerázódik. Annál az irritálóbb, barbár, romlott, korrupt, rezsimnél mint ami Magyarországon most van, sehol Európában nincs rosszabb. Plusz még a nyomasztó, fojtogató légkör, amit a narancstálibok árasztanak....... A nyitottság, a kulturált, szervezett, humánus, demokratikus működés, a jó életkörülmények, élhetőbb városok, nyugodt életmenet, a boldogulás lehetőségei kárpótolnak mindenért. Akinek gyerekei vannak kint az már örülhet, hogy ők egy jobb világban élhetnek majd, ők már otthon lesznek ebben.

Platonica 2019.10.26. 21:17:57

@fittyerfutty: Pont akartam irni egy korabbi hozzaszolonak, hogy attol, hogy 'bejon' a kulfold, nem biztos, hogy konnyebb a cikkben boncolgatott kerdeskor. Talan pont elesebben lehet erezni az erzelmi hianyokat.

Margittay Edina 2019.10.26. 21:56:55

@Arthamyr: "külföldre menni könnyebb, mint otthon maradni"

Nem célszerű összekeverni a kiköltözés nehézségeit az azt követő évtizedekkel.
A kiköltözés rövid távon szinte mindig veszteség (anyagilag, szociálisan, érzelmileg). Családdal, gyerekekkel ez a rövid táv anyagilag akár éveket is jelenthet, amíg egyenesbe jönnek. Kérdezd a családosokat.
Ezzel szerintem mindenki számol, és áldozatként éli meg, a későbbi jobb életért cserébe fizetett árnak.

blackhairlady 2019.10.26. 22:29:06

@fittyerfutty: Megis csak koztuk elsz inkabb, nem a draga reszen Londonnak ezert vagy ennyire jol informalt? :))

Arthamyr 2019.10.26. 23:20:37

@Margittay Edina: Hát igen, ha kellően rövid távot nézel, akkor szinte mindig veszteség, leszámítva azokat a ritka eseteket, ha valaki valahonnan menekül (pl. ha várhatóan sittre vágják, ha helyben marad, ahhoz képest kedvezőbb külföldre szöknie).
És igazad van, maga a költözés alapból szívás a legtöbb embernek.

Csodabogár 2019.10.26. 23:30:24

@nyuszigonosz: Biztos voltak igazi határon átszökők. Én nem szöktem egy megszerzett meghívólevélre kaptam egy kiutazási lehetőséget. Pénzt eldugva vittem magammal, amit itthon feketén szereztem, azt hiszem 90$ volt. Miután kint jelentkeztem a rendőrségen, ajánlották, hogy hívjam fel a magyar egyesület egyik tagját, az majd segít. Tény, hogy 3 napig magam béreltem egy szobát, aztán egy egyedűl álló valakinél az ő 3. szobájában laktam 2 hétig. Közben németül feladtam egy hírdetést háztartási alkalmazottnak. Ott kaptam rögtön szállást és étkezést is. Közben pedig háromszor kiutasítottak, de úgy, hogy 48 óra után ott álltak a rendőrők az ajtóban. Akkor megmutattam az ismételt kérvényemet. Szeptemberben mentem ki és januárban kaptam meg a munkavállalási engedélyt, akkor tudtam tovább lépni. Egy teremtett lelket nem ismertem előtte és egy szót se beszéltem svédül, angolul is csak keveset. Németül csak a rendőrségen tudtak, na meg a munkaadóm. Egy kofferral utaztam ki. Semmi nagy előkészítés nem volt, a szüleimen kívűl senki nem tudta a tervemet. Szóval hidd el nem volt időm 1-2 évig azon lelkizni, hogy mit hagytam itthon. 8 hónap után lett saját magam által bérelt lakásom, azt is be kellett rendeznem stb. Nem beszélve arról, hogy nem volt semmi különleges képesítésem. De egy percig se bántam meg, tudtam, hogy kint csak nehezebb lehet egy jó darabig mint itthon, ahol anyagilag nagyon rendben voltam, csak az a kis szabadság hiányzott, aminek következtében utazhattam ha volt rá pénzem. Ez nekem maximálisan megérte.

gabors 2019.10.26. 23:37:39

reszletek nelkul ...

ami posztban van az 19. szazadi europai nemzetallami nezopont ... itt kultura nyelv meg ilyenenkre gondolok

EU nem egy akkora resze a vilagnak hogy ez ugy igazabol meghatarozza a HA-t kelok donto tobbseget ...

csak a nyelv mar onmgaban egy jo nagy faszsag ... legtobb nagyobb orszagban nincs a mai napig (korabban plane) hogy "nyelv" ez egy myth...

szoval ezt nem nogy nem visziti el a HAzo de ilyen nem is volt kiveve persze egy par apro balkani orszagot ....

kultura detto ...

nezzuk meg pl par orszag csak Afrika Nigeria/ Delafria Kenya (eszak afrika az mas az arabok leigaztak oket) barhol del-azsiaban nincs ilyen meg kinaban sem sikerult elerni 70+ ev kommunizmus utan

del-amerika sehol nincs ilyen

ismetlem ez egy "nyugati" kereszteny tevhit ...

Csodabogár 2019.10.26. 23:39:30

@Fülig José: Nekem biztos szerencsém volt. Igaz a munkát Zürichben úgy kerestem, hogy egy csak belvárost mutató térképem volt. Aztán ami nem volt rajta, oda nem jelentkeztem. Igaz akkor konjunktura volt, bár szerintem most is van bizonyos mértékig, plusz nem nagy vezetői posztokra pályáztam.
Stockholmban is a belvárosban laktam és dolgoztam. Biztos mázlista vagyok.:-)

adg 2019.10.27. 02:11:50

@Csodabogár: ja, pont igy megy most is, csak nem kell trukkozni utazas elott. De kimegy a kitantorgo, visz magaval annyi penzt, amennyit tud, szerez szallast meg keres munkat, aztan majd lesz, ahogy lesz. Tanulja a nyelvet, intezi a papirjait, stb.
Nem feltetlenul lehet elintezni mindent itthonrol, hogy a fapadosrol rogton beulhessen a napfenyes belvarosi lakaskaba a 20 pakisztani mellé.

adg 2019.10.27. 02:14:36

Ez egy ilyen legenda, hogy bezzeg a mi idonkben meg vert izzadtunk, az volt az igazi hataratkeles, ezek a mai nyamnyilak csak felpattannak a vizzerre 3000 forintert, es ennyi a disszidalas. Meg csak nem is lonek rajuk, nevetseges.

Margittay Edina 2019.10.27. 06:33:53

@Csodabogár: szerintem is sokkal egyszerűbb ma, mint az EU csatlakozás előtt, vagy pláne a szocializmus építése idején.
De azért vannak manapság is nehézségek, még Nyíregyházárol Sopronba se lehet a költözés leányálom.

Persze, kérdés, hogy mihez képest.
Az afrikai menekülők lehetőségeihez, nehézségeihez képest, akiknek az a kérdés, megérkeznek-e valaha is Európába, és közben hányszor raboljak ki, verik meg őket, a magyar migránsok tálcán kapják a lehetőségeket, ráadásul ha nem élnek vele, hanem Magyarországon maradnak, akkor sincs rossz életük. Az ő választásuk a jó és a megjobb között van, ráadásul bármikor, sőt bármennyiszer visszacsinalhato: ha akarom, egyik évben itt dolgozom, a másikban ott, és bármikor haza is jöhetek.

Rendkívül irigylésre méltó a helyzetünk, kar, hogy nem tudjuk eléggé megbecsülni a mostani kegyelmi állapotot. Pedig lehet hogy már pár év múlva se élünk majd ilyen nagy és korlátlan szabadságban:
www.zdf.de/cdu-droht-ungarn-mit-eu-rausschmiss-100.html
Magyarul:
tablet.hvg.hu/itthon/20191021_Magyarorszag_EUs_kizarasaval_fenyegetnek_a_nemet_kormanypartok

Margittay Edina 2019.10.27. 06:34:09

@adg: mondjuk kontinenst váltani egy szekérderéknyi gyerekkel nem említhető egy lapon azzal, hogy egy egyedülállót felraknak anyuék a kamionra, aztán grazban leszedik.

Nem csak a " mi időnkben" volt nehezebb, sokaknak most is az.
Aki meg családdal megy nagyonmessze, annak mindig is bonyolultabb és kockázatosabb volt.

Na de ezért vettük fel a frankhitelt, hogy ne legyen unalmas az életünk, és ne az Alföldön kelljen megöregedni, nem? :)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2019.10.27. 06:34:17

Ugyan már, az otthoni magyarok már beszélni sem tudnak... Akik elerték a szökési sebességet azok legalább konzerválták a Valóság Showk előtti nyelvezetet.. Csinálj egy kamu Facebook accountot, nézz bele a felbukkano emberek kommentjeibe! Borzalmas, primitív írástudatlan nyomorultak. Elveszteni a nyelvet, my ass. Ahhoz nem kell külföldre menni

Fülig José 2019.10.27. 07:14:36

@Csodabogár: ahogy saccolom, régebben indultál. ma már asszem kicsit nehezebb lenne cellát találni. ahogy a svájci bérleteket ismerem, hacsak nem Dáriusz kincsével a zsebedben indulsz, hamar elfogy a stex...
munka viszont mindig van, ha 1edül vagy, nem kérdés a költözés. ahogy írják itt feljebb: Európa pöcegödre ez az ország.

midnightcoder3 2019.10.27. 07:14:43

@Chaoyang: Valóságshowk kinn is vannak. És ha anyanyelvi szinten beszélnéd a kinti nyelvet, nyilván ott is látnál hasonlót.

www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=2ahUKEwiw6ru15LvlAhWwyqYKHVTKCrgQwqsBMAJ6BAgGEAQ&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

luis5 2019.10.27. 08:24:45

@Budapest a kutyaszar városa: nos a kikoltozok egyik nagy mentsvara fikázni az itthoni politikát/kormanyt.
Ez hülyeség. Ez onfelmentes. Amúgy most akkor semmi akadálya az ellenzéki vezetésű Bpre, Szegedre stb költözni :)
A kutyaszar meg kormanyfuggetlen de leginkább a Demszkij éra jellemzője...

TheKillers 2019.10.27. 09:42:37

család és barátok, ez az egy fontos az életben, nem a pénz. erre mindenki rájön, aki egyenesbe kerül anyagilag. minden más elérhetö pénzzel, vagy küzdéssel. éltem külföldön kölyökként, szuper volt, de a tudat, hogy majd egyszer szólnak hogy meghalt anyád/nagyanyád.. nem ér meg semmi pénzt.

fittyerfutty 2019.10.27. 09:42:55

@blackhairlady: Mert neked csak a szuk csalododra van ralatasod, a tagabb eletteredre, a varosodra, mas korulmenyek kozott elokre nincs?
Nem olvasol, nem informalodsz, esetleg burokban elsz?

Mi is pont ugy kezdtuk, mint itt a legtobben, egy hazban masik 8 emberrel. Amikor kijon az ember ismerosok nelkul, akkor baromira aktivan keresi azok tarsasagat, akik mar nemi tapasztalattal birnak, igy aztan rengeteg magyarral talalkoztam, beszelgettem, dolgoztam az elejen.

Kiprobaltunk egy-ket magyar osszejovetelt, bulit, aktivak voltunk a kozossegi mediaban, es dolgoztam egy olyan cegnek is, ahol rengeteg magyart is kiszolgaltunk.

Nem lesz attol senki rossz ember, hogy olyasmitol boldog, ami masnak hosszutavon nem feltetletlenul kielegito oromforras.
Nem akarok senkit megbantani, de nyilvan akinek eleteben nem volt igenye melyebben integralodni meg a sajat kulturajaba sem, az nem fogja magat annyira idegennek erezni kulfoldon.
Nekik az a lenyeg, hogy bogracsoljanak egyet a hatsokertben minden hetvegen, es legyen eleg sor.
Nekik ettol mar megvan az otthoni feeling.
Nem hianyzik neki olyan melysegeben a magyar kultura (szinhaz, melyebb beszelgetesek, tajak, stb), mert soha nem mozdult ki abbol az egy falubol, nem jart sehol mashol, nem ult be egy etterembe, nem volt egy koncerten.

Olvass bele egy angliai magyarok FB csoportba, es lesz ralatasod az igenyekre.

négyzet 2019.10.27. 19:57:18

@Csodabogár: Nemrég beszélgettem olyanokkal, akik a '70-es években jöttek Stockholmba. Hát, nagyon-nagyon más volt. Amikor megérkeztek, kaptak(!) lakást a belvárosban, amit aztán elég könnyen nagyobbra cseréltek, majd amikor felajánlotta az önkormányzat, hogy megvegyék a lakók, akkor jutányos áron jutottak a lakáshoz olyan környéken, ahol most olyan 2000 eurónak megfelelő összeg körül esetleg lehet bérelni valami egyszerűbbet. Nyilván nem tudtak svédül, de járhattak tanulni a nyelvet, és addig se kopott fel az álluk. Miközben a belvárosban laktak, nem egy agglomerációban. A nyelvtudással mindenki sokkal elnézőbb volt stb. Még kb. tíz évvel ezelőtt is sokkal bőkezűbb volt az állam, és úgy kaptak personnummert (személyi számot) a külföldről érkező emberek, hogy nem is volt munkájuk. Közben a szám alapján minden juttatáshoz, eü-höz hozzáfértek. Manapság nincs ilyen.

blackhairlady 2019.10.27. 22:01:32

@fittyerfutty: Nem elek burokban, de nagyon keves eletutat ismerek ahhoz, hogy komoly kovetkeztetest vonjak le arrol ki miert erzi magat jol vagy rosszul.
Az egy nyaralas azert nem annyira ritka mas orszagokban, akar otthon sem, es meg pakikkal sem kell egyutt elni, eleg csak egy 4-5 tagu csalad es maris limitalt a nyaralasra szant budzse nagysaga.

Pöffetegecske 2019.10.28. 16:47:09

@fittyerfutty: elég érdekes, hogy másokat megítélsz az igényei miatt, miközben láthatóan te mégsem vagy boldog az öt nyaralás, meg négy kocsi mellett. Lehet akkor mégsem a kerti grillpartyval van a probléma? Te mitől lennél boldog? Nem elégedett, hanem boldog.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása