Nem tudom léteznek-e színes fotók Bartók Béláról, a google fekete-fehér ábrázolatokat ad ki, illetve egy olyat, amelyen valószínűleg utólagos a színezés. Bartók tehát fekete-fehér, a színt az tudja belevinni, aki játssza. Aki viszont nem játszik Bartókot, csak a nevét használja, annak jobban áll a sötét tónus. Vagy nem. Egy azonban biztos: a Record Store Day-re boltokba került a Live at Artemovszk 38 című koncertlemezük, ami több szempontból is merész vállalás. A zenekar ugyanis élő lemezzel debütált, ráadásul vinyl formátumban.

PZL –061.hu

Innen szép nyerni, és a Black Bartók nyert is. Az év egyik legnagyszerűbb albuma jelent meg, amiben már az is érthetetlen, hogyan tud létezni a magyar könnyűzenei infrastruktúrában, hogy tudott megvalósulni ez a világszínvonalú, sodró erejű, kreatív és biztos ízléssel összerakott album. Nem ők az elsők, akik a blues-rockot és a punkot megpróbálták összeházasítani, már a Birthday Partynak és még a UK Subs nak (!) is voltak ilyen jellegű kezdeményezései, de elektróval kombinálva újraalkotni a krízis-rockot, nos, ez egészen egyedülálló.

Koszos, zajos krízis rock& roll ez, az előzmények között talán ott van a Jesus &The Mary Chain, a Swans néhány korai felvétele, de a goth-punk Lords Of The New Church és a Grinderman is. Karcos, koszos, mégis melodikus dalok rengeteg hatásból építkeznek, a végeredmény azonban semmihez sem fogható elekro art-punk lesz, amiben az a nagyszerű, hogy minden felvételnek van egyértelmű magaslati pontja, érezhető, hogy kifut majd valamire az adott kompozíció, hogy folyamatosan emelik egy-egy számban a tétet. Az albumnak egységes zenei arculata, hangképe van, minden dalban halljuk a jellegzetes sercegést, szinte látjuk, ahogy az elektromosság önálló életre kel.

Nehéz kiemelni dalokat, mert egységesen magas színvonalú az ajánlat, de ha mindenképpen mondani kéne valamit, akkor először talán a Black Cloud és Skeletor című számokat említenénk. A zenekar ugyebár a Hangmásból is ismert Pogár László és Minda Endre játéka épül, őket támogatja meg szemplerekkel Kovács Marcell, és most már fix  a státusza a basszusgitáros Pestalic Dénesnek és András Tóth dobosnak is. Érdekes lesz majd megnézni, hogyan komponálnak majd a következő dalszerzői periódusban a teljes értékű ritmusszekcióval. Live at Artemovszk 38 koncertalbum megjelenése az egyik legjobb dolog, ami 2019-ben a magyar popzenével történhetett. 

Képek: sinco

Black Bartók
Live at Artemovszk 38
DraZe Records
10 szám 42 perc