hirdetés

Lekemi TK905B és TK915 autós GPS-ek tesztje

Vége a simliskedésnek

teszt
Lekemi TK905B és TK915 autós GPS-ek tesztje 1
írta: Don Kartács
2019-09-22

Hiánypótló cikk a Lekemi autós GPS-ek tesztje, nem mellékesen jelentős értéket is megvédhettek vele. GSM-alapú vezérléssel, SMS-ben tudjátok az eszközöket programozni és lekérdezni, ráadásul a nagyobb eszköz 150 napig is standby üzemben képes maradni. Riaszt, ha az autó megmozdul, ha elhagy egy adott területet, de még akkor is, ha átlépi az általunk beállított sebességet. De ami a legfontosabb, visszaadja járművetek helyzetét egy Google Maps link és koordináta segítségével. Mindkét eszköz durván 18 000 Ft-ba kerül, ami semmi egy autó értékéhez képest, a filléres EU Priority Line szállítással pedig áfa- és vámmentesen érkezik.

A rendeljkínait szerint

  • megbízhatóság: 7
  • design és anyagminőség: 8
  • felszereltség, funkciók: 8
  • ergonómia: 7
  • ár/érték arány: 9

7.8

Népítélet

n/a

Ehhez a termékhez még nem érkezett olvasói értékelés.

Légy te az első

A TK905B és a TK915 nem teljesen azonos – de nagyon hasonló – kialakítását és műszaki paramétereit tekintve, ezért ezeket érdemes átfutni, mert megkönnyíti a kiválasztást:

  Lekemi TK905B Lekemi TK915
Méretek (cm) 9*7,2*3,2 cm 11,2*7,8*2,8 cm
Akku kapacitása (mAh) 10 000 10 000
Működési idő (nap) 20 20
Készenlét idő (nap) 150 30-60
GPS pontossága (m) 5 20-30
GSM sáv 850/900/1800/1900 850/900/1800/1900
SIM kártya mini SIM micro SIM

 

A használatbavétel rém egyszerű, fel kell töltenetek az eszközöket az oldalán található micro USB port segítségével, ami nem annyira egyszerű feladat, lévén egy közepes power bank kapacitásával rendelkeznek. Következő lépés a megfelelő méretű SIM kártya behelyezése, amely egyben be is kapcsolja az eszközöket.  A bemeneti nyílás mellett kis visszajelző LED segít az eligazodásban. Ebben a TK915 a jobb, itt ugyanis a töltöttség, a GSM és a műholdkapcsolat is nyomon követhető, míg a TK905B esetében csak a legelső. Mindkét eszközben van egy beépített mágnes, ezzel tehetitek fel az autó karosszériájának megfelelő helyére, de akár az utastérben is elrejthetitek.

Lekemi GPS-ek: üzembe helyezés

Fontos, hogy a behelyezett SIM kártya rendelkezzen hívható telefonszámmal, legyen hozzá valamilyen netes előfizetés a GPRS miatt és képes legyen SMS-ek továbbítására is, tehát egy kiherélt SIM-mel nem érdemes próbálkozni. A tényleges használatbavételhez fel kell „programoznunk” az eszközöket, de nem kell tőle megijedni, ez megadott parancsok SMS-beni elküldését vagy a SIM-hez tartozó kártya felhívását jelenti, ezekre az akciókra adnak vissza adatot a kütyük.

Éppen ezért mindenki olvassa el a leírást, hiszen az taglalja, melyik eszköz milyen „parancsra” hallgat, de természetesen a tesztbe linkelt képeken is láttok majd nem egyet. A parancsok nem nagybetű érzékenyek, ahol alsó vonást használtam, oda „space-t” kell ütni, illetve értelemszerűen a saját adataitokat – például mobilszám – kell behelyettesítenetek:

A parancsokat SMS-ben lehet elküldeni a GPS-es eszközöknek, amelyre egy válasz SMS-ben kapott üzenetet küldenek vissza, hogy a parancsot végrehajtották, illetve mindenféle információt adnak a helyzetükről. Ebből a legfontosabb a Google Maps-es koordináta, amit direktben is meg tudtok nézni. Ha valamiért nincs műholdas pozíció – például mélygarázsban -, akkor lép életbe az LBS nyomkövetés, ami a telefonos átjátszóállomások helyzetéből következtet az utolsó lokációra.

GPS követés*   LBS nyomkövetés**  
Lat: szélességi kör koordináta Lac: valós LBS pozíció
Lon: hosszúsági fok koordináta T: a lekérés időpontja
Spd: a jármű sebessége bat: az akkumulátor töltöttsége
T: a lekérés időpontja ID: az eszköz azonosítója
bat: az akkumulátor töltöttsége Last: utolsó GPS jel fogásának ideje
ID: az eszköz azonosítója Link: Google Maps térkép
Link Google Maps térkép link    

* GPS: Global Positioning System ** Location-based service

Az alapbeállítások tárháza eléggé brutális – kezdve az időzónától a mozgásra való feléledésig -, de én sok energiát nem ölnék bele az SMS alapú nyomkorászásba, a legegyszerűbb az, ha a GPRS-t az elején gyorsan bekapcsoljátok, és átváltotok a TKSTAR GPS alkalmazásra – ami gyakorlatilag az SMS parancsokkal ekvivalens – vagy a TKSTAR weboldalán felléptek az eszközre, ez utóbbi csak monitorozásra szolgál. Ehhez a hasán található ID-t és a leírásban fellelhető jelszót kell beírnotok. Egyrészt ez sokkal kényelmesebb, másrészt sokkal olcsóbb, viszont vannak lehetőségek – például a hang alapú „lehallgatás” – amit a szoftverben nem találtam meg.

A webes felület előnye, hogy egy tonnányi többletszolgáltatással rendelkezik, ingyenesen. Ez eléggé meglepett, lévén az eszközt csak egyszer kell megvennünk, a belpést viszont örökre megkapjuk? Remélem igen, de eléggé hihetetlen, mindenesetre bővebb információt erről nem találtam, csak annyit, hogy 2018 eleje óta folyamatosan működik a szoftverük. A fizetős szolgáltatások értelemszerű előnye, hogy fel tudjátok hívni az ilyen cégeket, illetve ők is riasztanak, ha mozgást észlelnek, míg nyilván a kínai kütyük esetében ezt mindenki magának intézi, különösebb támogatás nélkül.

Visszakanyarodva a webes felületre, a fenti parancsokhoz képest az alábbi többletszolgáltatásokat nyújtja a felület:

  • virtuális fal beállítása: ha a GPS elhagyja a területet, riaszt
  • real-time monitorozás: követhetjük, merre mozog a GPS
  • visszajátszás: visszanézhetjük adott időpontra leszűrve a GPS mozgását
  • parancs LOG: megnézhetjük, milyen parancsok futottak le az eszközön, mit sikerült beállítanunk
  • KML fájl mentése: lementhetjük a mozgási előzményeket
  • statisztika: komplett statisztikát kérhetünk le az eszközről, brutálisan sokféle rendezési szempont szerint

Tényleg sok mindent tud, rommá monitorozhatjuk az asszonyt/férjet/gyerekeket, hiszen a „nagytestvér” mindent lát. Ráadásul elég akkurátusan követik nyomon a Lemei eszközei a történéseket, tényleg felébrednek mozgásra – vagyis a lopásgátló funkciója tökéletesen működik -, elég, ha kézzel megütögetjük a cuccost.

Mennyibe kerül pontosan egy termék?

Az egyszerűség kedvéért cikkeinkben mindig átváltjuk az USD árakat forintra, általában az adott oldal kalkulátora szerint. A valóság azonban az, hogy a bankotok 4-5 forinttal rosszabbul váltja a devizát, mint a bankközi árfolyam, vagyis mindig egy kicsit többe kerül a termék, mint a leírt ár.

Ezen teljesen ingyenes bankkártyák rendelésével segíthettek,  a Revolut, a Monese és a Curve is ad ilyet – utóbbira 5 GBP-t ingyen kaptok, appban a D4WGX4ZE  kuponkódot használjátok –, illetve felül a menüsáv #fintech címkéjére nyomva olvassátok el a témában írt bejegyzéseinket.

Szimuláljuk le, hogy hogyan történik a beállítás és a használatbavétel a gyakorlatban. Az egyik legfontosabb paraméter, hogy a szolgáltatótok APN értékeit kinyomozzátok, hiszen ez kell a GPRS aktiválásához. Ezek a három szolgáltatónál eltérnek, a T-com, a Telenor és a Vodafone felhasználók az előző linkeken nézelődhetnek. T-comosként szerencsére mind a jelszó, mind a felhasználónév üres volt, így csak az APN nevét kellett megadnom, ami „internet”. A lenti képen látható, hogy milyen parancsokat ütöttem be, érdemes beállítani a felügyeleti telefonszámot, az időzónát, a mozgásérzékelést, illetve bekapcsolni a GPRS-t. Mondanom sem kell, hogy az alap jelszót változtassátok meg, ahol lehet.

A konkrét tapasztalatom az, hogy az eszközök megbízhatóan működnek, viszont érdemes néhány riasztást kikapcsolni, hiszen gyorsan agyunkra tud menni az eszköz, nem beszélve az üzenetek költségéről. Nyilván én a teszt miatt rengeteget csesztettem, de például az offline állapotról tök fölösleges SMS-t dobatni, elég a low powerről, akkor úgyis töltenetek kell. Ez egyébként nem sűrűn fordul elő, 20 napig bírja egyfolytában bekapcsolva és 150 napig sleep módban, de úgyis mindenki mozgásra fogja ébreszteni, szóval a valós üzemidő valahol a kettő között lesz.

Kedvenc fícsörön a „playback”, ami visszajátssza a megtett utat, a sebességet, az eltelt idő, ráadásul az útvonalra a megállókat is felfűzi GPS koordinátákkal egyetemben, így buknak le a sunnyogó kollégák, mikor magánban használják a gépjárművet. Volt néhány funkció, aminek a jelentésére/használatára nem jöttem rá. Az alarm menüben nem tudom, mit csinál például az „expired”, és van még néhány nem túl lényeges funkció, melyeket nem taglalnak az egyébként kifejezetten használható leírások, ezeket itt és itt érhettek el.

Érdekes, hogy a webes felületen nem minden menüpont ad vissza adatot, ilyen például a statisztika. Ehhez képest a telefonos appban ezek az információk fellelhetőek, lehet, hogy ez valami előfizetéshez köthető korlátozás. Bárhogy is van, az biztos, hogy még így is rengeteg infót visszakaptok az eszköztől, és mivel nincs havidíjas követés, az ilyen jellegű kellemetlenségeket ingyen azért el lehet viselni. Van még néhány fura ergonómiai hiba a szoftverben, pl. a playbacket csak előre lehet lejátszani, nincs visszatekerés, ami nem egy egetverő dolog, de azért lennének még ötleteim, hol lehetne javítani a szolgáltatásokon.

Ami nekem nagyon hiányzott az a a push notification-ök normálisan megjelenítése SMS helyett. Ez különösen akkor idegesített, amikor 100 km/órára állítottam az „overspeed limitet”, majd felmentem az autópályára, és percenként 4 SMS érkezett, „fullba nyomta a kretént„, és százharmincnál nem is volt annyira egyszerű kikapcsolni. Sokkal frappánsabb lenne, ha csak kirakna egy üzit a mobilom képernyőjére, de ez hol sikerült, hol nem. Valószínűleg valami engedélyt nem adtam meg neki, vagy nem jól, mindenesetre erről lehetne egy pontosabb gyári leírás. A két eszköz között nem sok különbség van, a TK905B nekem szimpatikusabb volt a hosszabb üzemidő és az egyszerűbb beállítás miatt, a TK915 sokszor makacskodott, szóval az előbbire menjetek inkább rá.

Fontos még egy dologra felhívnom a figyelmet, a HVG „hasábjain” megjelent egy cikk, ami az egyes GPS készülékek támadhatóságát taglalja. Az általunk tesztelt két eszköz ugyan nem szerepel a felsorolásban, de a szoftvereik közösek a listán szereplőkkel. Mivel nem vagyunk IT biztonsági szakemberek, ezért ennek súlyosságát nem tudjuk megítélni, de mindenképpen érdemes erről is tudnotok.

Összegzés

A két GPS között szerintem nincs lényeges különbség, a program ugyanaz, nagyjából a hardver is, és meglepően jól is működnek. Eléggé megdöbbentett, mennyi szoftveres funkciót adnak egy előfizetéssel nem rendelkező eszközhöz. Visszanézhetitek a lejárt utat, a sebességet, a fizikai pozíciót, számtalan riasztást beállíthattok akár több telefonszámra is, kommunikálhattok appon, webes felületen és SMS-en keresztül, van virtuális fal funkciója, szóval tényleg nagyon sok mindent tudnak a Lekemi GPS-es eszközei.

Furcsállom is, hogy csak 18 000 Ft-ba kerülnek, amit talán azzal tudok megindokolni, hogy nincs mögötte valós support, ebből fakadóan néhány menüpont például nem ad vissza adatot, igaz cserébe havidíjjal sem vesz le a szolgáltató. Aki olcsón meg akarja úszni a dolgot, a saját vagy céges autóit akarja vele figyelni, vagy csak be akarja magát biztosítani lopás esetére, annak bátran merem ajánlani. Vegyetek egyet, teszteljétek ki, lehet, hogy az alacsony ár miatt annyira rákaptok, hogy egy komplett autóflottát teleszórtok majd vele.

Pro

  • Jó üzemidő
  • Meglepően sok információt ad vissza
  • Sokrétűen paraméterezhető

Kontra

  • Túl lehet tolni a funkciókat, ilyenkor egy tonna SMS-t küld
  • Nem minden lehetőség ad vissza adatot
  • A push notificiation nálam nem volt tökéletes

hirdetés