Külön fürdővonattal Fehérvárról Balatonra? Még szép!
2019. július 01. írta: blgblogger

Külön fürdővonattal Fehérvárról Balatonra? Még szép!

Szokták mondani, hogy Fehérvár egyik nagy előnye az elhelyezkedésében rejlik. Egyformán közel van Budapest és a Balaton, a Velencei-tó pedig kis túlzással már a városhoz tartozik, tulajdonképpen agglomerációja a megyeszékhelynek. Ezek az előnyök vitathatatlanok, de néha kisebb bosszúságokat is okoznak. Ilyen például, hogy az amúgy sem legjobban teljesítő, és leginkább szerethető MÁV, ha a Déliből indít vonatot a Balatonra, akkor szezonban Székesfehérváron felférni rá olyan,

mintha az ember éppen az Éhezők Viadalán venne részt.

Nem mondom persze, hogy ez mindig így van, de szerintem mindannyian futottunk már bele olyan helyzetbe, amiben valahogy így éreztük magunkat:

Van ugyanakkor egy semmi máshoz nem hasonlítható romantikája a nyári, Balatonra való vonatozásnak (már ha persze nem egy péntek délutáni hőségriadóban próbálunk lejutni a vízhez). Ezt a romantikát lovagolta meg a ma már nem kicsit ciki Animal Cannibals nóta.

Ahol pedig romantika van, ott a nosztalgia is felüti a fejét, a MÁV pedig mestere a nosztalgiázásnak (és ezt most mindenki értse úgy, ahogy akarja). A hétvégén például egy 424-es gőzmozdony által vontatott nosztalgiavonat közlekedett Budapestről a Balaton északi partjára, ami azért egy kicsit felidézte azt a kort, amikor még fürdővonatok jártak Székesfehérvárról Balatonboglárra. 1923. június végén az alábbi cikk jelent meg a témával kapcsolatban a Fejérmegyei Naplóban.

furdo.jpg

Az cikk lényege, hogy kifejezetten a székesfehérvári tisztviselőknek kedvezve egy külön fürdővonatot indított a "Déli Vasút üzletigazgatósága".

A vonat reggel 7:20-kor indult, a végállomás pedig Balatonboglár volt, de Kiscséripuszta kivételével minden állomáson megállt. Visszafele 17:15-kor indult a vonat, Székesfehérvárra pedig 20:10-kor futott be a szerelvény. 

vonat03.jpg

Nosztalgiavonat Fehérváron (Fotó: Horváth Reni)

Bár jómagam mostanában nem vonatoztam a Balatonra, évekkel ezelőtt azonban amikor kötöttpályán száguldottam Siófok felé, gyakran megesett, hogy nagyon tudtam volna örülni még egy szerelvénynek. Arra már gondolni sem mertem, hogy az a plusz vonat ne a Déliből, hanem Fehérvárról induljon. Ez azért is érdekes, mert a cikk a végén kifejezetten motiválja a fehérváriakat arra, hogy használják a fürdővonatot, mert ha nem lesz rá kereslet, a vasúttársaság idő előtt megszünteti a szerelvényt. Hiába, más idők jártak még az 1920-as években...

A bejegyzés trackback címe:

https://8000.blog.hu/api/trackback/id/tr3514916534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

László Hevesi 2019.07.03. 09:24:42

Szerencsére nem járok mostanában a Balatonra vonattal (jártam eleget évekig...), a pontosan, zsúfoltságtól mentesen közlekedő légkondis, wifis autóbuszok jelentik az európai színvonalat a tóhoz jutáshoz. (Az északi partról beszélek!)

Nem tudom, mostanában hogy van, de régebben a Bp.-ről induló vonatokról NEM kellett átszállni Fehérváron, igaz annak ára is volt.

Mint tudjuk villamosított vonal az északi partra még nem létezik a 21. században (de Magyarország legügyesebb gázszerelője már készülődik a megoldással).

Szóval az átszállás nélküliség ára az volt, hogy Fehérváron mozdonyt kellett cserélni, ami 15-20 percet vett igénybe.
Ezzel egy B.füred - Budapest Kelenföld utazási ideje 3 óra volt. Személlyel. Gyorsvonattal fél órával kevesebb. 140 km távon!!! Röhej, mert kis túlzással egy tevekaraván is lemenne ennyi idő alatt. :D

Javulás csak a villamosítás után remélhető, igaz a kétvágányú közlekedés akkor sem fér bele sok tucat milliárdba...
Azaz az egyes vonatok találkozása csak állomásokon lehetséges, amíg az egyik - néha nem is keveset késik -, addig a másik szerelvény ott fog vesztegelni 2050-ben is.

Miközben Nyugat-Európában 160-al száguldoznak iker vágányokon a vonatok, hogy Japánról már ne is beszéljünk.
süti beállítások módosítása