Online Market-ing

VEDD MAGADRA, mert jól áll!

Hogyan támogatja a marketinget a Google Data Studio?

2019. június 22. 13:55 - Market ing

Nem is kérdés, hogy a hatékony marketing szerves részét foglalják magukban a beérkező adatok elemzése, értelmezése. Ez teljes mértékben kézenfekvő, hiszen az ennek kapcsán hozott döntések növelhetik, vagy éppen csökkenthetik egy vállalkozás bevételét. Az adatelemzésben számtalan alkalmazás áll a rendelkezésedre, ám ezek közül messze kiemelkedik az ingyenes Google Data Studio.

google_data_studio.jpg

A Google Data Studio működéséről, hatékony használatáról Chris Mercer adatelemző marketing szakértő, a Measurement Marketin Academy alapítója beszélt. Az interjúban a szakértő az alkalmazás előnyein túl saját boszorkánykonyhájába is betekintést adott, így szóba kerültek az optimális beállítások, a szűrések és a különböző jelentések értelmezései is.

Csak egy újabb végeláthatatlan adathalmaz?

Szinte kivétel nélkül az összes közösségi oldal rendelkezik saját elemző funkcióval, nem is beszélve az internetszerte elérhető statisztikai alkalmazásokról, mi szükség van egy újabb platformra? A fejlesztők által kínált lehetőségekből igen nehéz kimazsolázni, hogy mi hasznos és mi nem. Számos ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszköz óriási mennyiségű adattal operál, ebből kifolyólag rengeteg olyan funkcióval rendelkezik, amire semmi szükséged.

Ez a probléma egyik forrása. További gondot okoz az összehangoltság hiánya, magyarán, ha négy közösségi oldalt kezelsz, akkor egymástól függetlenül négy felületen kell értelmezned a bejövő információkat más és más megközelítés alapján. A Google Data Studio vezérlői lehetővé teszik az adatok áttekintését, elemzését olyan módon, hogy képes legyél gyors és átfogó döntések meghozatalára.

Vezérlők kontra Analytics

A vezérlők lehetőséget adnak a mélyelemzésre. Miért fontos mindez a marketing szempontjából? Egyrészt lépésről lépésre követheted az ügyfél útját az értékesítési tölcséren keresztül, másrészt a kapott információkat forgalmi források szerinti bontásban láthatod. Magyarán: képet kapsz arról, hogy mit, miért és mikor tesz vagy nem tesz az ügyfél a weboldaladon. Mindezt sallangmentesen, tehát csak azok a szegmensek kerülnek mérésre, melyeket előzetesen meghatároztál.

De nézzünk egy gyakorlati példát! A kampányod során kíváncsi vagy rá, hogy hány felhasználód böngészi az oldaladat Apple készülékkel, ezen belül is arra, hogy milyen hatékony az értékesítésed az almás felhasználók körében. A Google Data Studio egy pillanat alatt választ ad erre a kérdésedre, mindössze egy szűrő beállítására van szükséged.
Chris Mercer az interjú során aláhúzta, hogy noha a Google Analytics és a Google Data Studio finomra hangolása hozzávetőleg ugyanannyi időt emészt fel, utóbbi adatai azonban sokkal könnyebben értelmezhetők. A szakértő elmondta, hogy tapasztalatai szerint az Analytics ilyen funkcióit az összetett adatértelmezés folytán sokan nem is használják.

Az összehangolhatóság

A Measurement Marketin Academy alapítója felhívja a figyelmet, hogy a Google Data Studio hozzávetőleg két évvel ezelőtti indulása előtt éves szinten 10.000 dollárt is elkértek az elektronikus adatelemző cégek a hasonló szolgáltatásokért.

A Data Studio elemzéseibe nemcsak az egyes Google platformok, de a harmadik féltől származó adatok is becsatolhatók. Egyszerre vagy képes mérni a hirdetési költségeidet, a YouTube forgalmadat, a céges weblapod látogatottságát, a Facebook kiadásaidat, és még egy sor mást is. Mindezeket olyan formában követheted, ami neked a legkényelmesebb áttekintést biztosítja: grafikonok, kördiagramok, táblázatok, eredménymutatók.

A platform természetesen összevetésre is lehetőséget ad, így nincs szükséged többé plusz alkalmazásokara az adathalmazaid összehasonlításakor. Szót érdemelnek továbbá – folytatja a szakértő – az innovatív dátumtartományok is. Az alapból megadott 30, 14, illetve 7 napos időtartamon túl lehetőség van az egyéni egységek beállítására is, így könnyítve meg a felhasználó munkáját.

A szakértő egyéni beállításai

Mercer főként kétféle vezérlőt használ a munkája során: az úgynevezett ügyfélutat és az értékesítési tölcsért. Az ügyfélút irányítópultján keresztül követhetők a felhasználók böngészési szakaszai a honlapra kattintástól egészen a kilépési oldalig. Itt egy tölcsérdiagram segíti a könnyebb eligazodást, amely az egyes látogatási periódusokban jelenlévő személyek számát és százalékos arányát is feltünteti.

A szakértő rámutatott, hogy gyönyörűen kirajzolhatók a forgalmi források is, legyen az a Facebook, az Instagram, vagy egy hírlevél. A Data Studio adatelemzése tökéletes választás arra nézve is, hogy visszaellenőrizd a közösségi oldalak által mért számokat, hiszen – ahogyan az fentebb is említésre került – a platformba tökéletesen integrálhatók a harmadik fél által generált adattömegek.

Szó esett már az adatértelmezést segítő különböző vizuális eszközökről: diagramokról, táblázatokról, jelölőkről. Mindezeken túl a Google alkalmazása szintén lehetőséget ad arra, hogy a saját fejlesztésű eredménymutató bővítmény segítségével még tisztább képet kapj a felhasználóid szokásairól. E-kereskedelmi konverziós arány, elköteleződés, átkattintási arány, interaktív dátumtartomány kiválasztása, hogy csak a hirtelen eszembe ötlő példákat említsem – jegyezte meg Mercer.

Az adatelemző szakértő azt javasolja, hogy érdemes minél előbb regisztrálni, és próbakampányokkal tesztelni a Data Studio lehetőségeit. Minél többet használja valaki az alkalmazást, annál finomabb vezérlőbeállítások elsajátítására lesz képes, ezáltal pedig a kinyert adatok is egyre tisztábbak, használhatóbbak lesznek.

Mercer indulásként a beépített sablonok használatát javasolja, melyek néhány kattintással aktiválhatók és használhatók. Senki ne várja azonban, hogy egy délelőtt Data Studio szakértővé válik – mondja az elemző –, azonban kitartó tanulással és tapasztalással rengeteg pénzt és energiát spórolhatsz meg a vállalkozásod számára.

A Hőtérkép

A Data Studio talán leglátványosabb és legkedveltebb bővítménye a hőtérkép. Az alkalmazás különböző színekben jeleníti meg az oldalad magasan és alacsonyan rangsorolt területeit, megmutatva azokat a szegmenseket, melyek a legértékesebbek a felhasználói élmény szempontjából. Miért érdekes ez?

Azért, mert a hőtérkép által értékesnek minősített területekre fontos tartalmat helyezhetsz el, ami növeli a látogatói elköteleződést, a konverziót, ezáltal a bevételedet. A hőtérkép – természetesen megfelelően használva és kihasználva – a marketinges egyik legjobb barátja.

Összefoglalás

A Google Data Studio nevű platformja tanulás és tapasztalatszerzés nélkül önmagában nem váltja meg a világot. (Erre amúgy más méregdrága szoftver sem képes.) Némi befektetett energiával azonban olyan komplex, könnyen értelmezhető képet kaphatsz a felhasználóid szokásairól, amit a piacon jelenleg kínált alkalmazásokból nem, vagy csak korlátozott elérésben tudsz kinyerni. Ez persze nem azt jelenti, hogy programozó matematikussá kell válnod az adatok értelmezéséhez, hiszen a Google Data Studio célja épp a felhasználóbarát, szinte már-már játékos elemzési lehetőségek kialakítása.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vedd-magadra.blog.hu/api/trackback/id/tr4214906554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása