Pár dolgot akarsz venni a szupermarketben. Sampont. Ha van érett banán. A végén aztán a pénztárnál derül ki, hogy valamiképpen megint 180 dollárt költöttél. Ismerős? Tényleg ennyi – de hogy jött ez össze? De jó lenne, ha a blokkon nemcsak számok lennének egymás alatt, hanem azok értelmezése is!
Susie Lu tervező új koncepciója pontosan ezt célozza.
Lu adatmegjelenítő mérnökként dolgozik a Netflix-nél. A szabadidejében tájképeket fest és egy fergeteges képregényt rajzol. A maradék szabadidejében hónapok óta próbálja átgondolni, hogyan is vásárolunk. A pénztárblokk ma még nem több egy darab papírnál, többnyire ki is dobjuk. De ha magyarázná, amiket vásároltunk, akkor elősegíthetné, hogy idővel körültekintőbben költsük a pénzt.
„Kénytelen voltam kitalálni, hogyan lehetne az adatmegjelenítést ennek a szolgálatába állítani. Sok ötletem volt, a legjobban az izgatott, mit tudnék kezdeni a blokkal” mondta Lu.
Vásárolt egy gyenge felbontású hőnyomtatót, amilyet az üzletekben használnak, és nekikezdett a programozásnak, jobb kialakítás tervezésének. A saját élelmiszerblokkját mintául véve létrehozott egy három részből álló új pénztárblokkot. Felül egy buborékdiagramot helyezett el, amiben minden egyes buborék egy-egy kategóriát képvisel. A mintablokkon a „hús, hal” nagy buborékban van, mert erre költötte a végösszegnek kb. 1/3-át; a „nasi” egy - mindössze 10%-ot képviselő - apró buborék.
A buborékok alatt a vásárolt tételeket sorolta fel kategóriánként. Minden tételhez sávdiagram tartozik, ami megmutatja, milyen drága volt a tétel a kategória többi tételéhez képest. A 13 dolláros hátszínnek végigér a sávdiagramja, viszont a 4 dolláros paprikás csirkekolbász épp csak pár vonást kapott. Összességében a pénztárblokk képes kategóriánként és tételesen megértetni, mire ment el a pénz.
Lu azt mondja, a leghasznosabbnak azt találta, hogy megértette, milyen arányokban költi a pénzét kategóriánként. Érdekes lenne ezt folyamatosan figyelemmel kísérni, az elemző blokkok hétről hétre mutatnák a trend változását – tette hozzá.
A projekt nehezebb volt, mint ahogy a végtermék mutatja, főleg azért, mert a hőpapír gyenge, darabos felbontásával korlátozott (és elmosódó grafikájú) közeg, nem versenyezhet az appok, a honlapok kristálytiszta felbontásával és szinte végtelen tágasságával, fehérségével. Lu egy további problémába is ütközött a folyamat során: a nyomtató nem tud vízszintes vonalat húzni. Emiatt a sávdiagramok meg a kenyér-, tej-, hús-ábrácskák tervezésekor Lu a legkülönbözőbb pixel-szintű vizuális trükköket alkalmazta.
A végeredmény viszont fantasztikus. Világos, jól használható és kicsit különleges – tökéletes kombináció egy olyan hipermarket-cég számára, amelyik azon dolgozik, hogy emberközelibbé tegye a vevőszolgálatát.
Ami Lut illeti, ő nem kíván tovább foglalkozni ezzel a projekttel. De dolgozik egy másik projekten, ami szintén adatmegjelenítéssel segít mindennapi életünk valamelyik szeletét újragondolni. Hogy melyiket – az hamarosan kiderül.
Forrás: fastcompany.com