Nemrégiben röppentek fel a pletykák hazánkban egy magyarországi Tesla autószalon kapcsán, a bemutatóterem pedig máris elkészült: a budapesti Tesla Universal ma ünnepelte nyitását a sajtó képviselői előtt – az eseményen az Autó Pult magazin is jelen volt. A kiállítóterem Budapest IX. kerületében, a Lechner Ödön fasor 1. szám alatt található, a modern hangulatú szalonban pedig az amerikai, kizárólag elektromos prémium modelleket gyártó márka összes jelenleg elérhető, illetve megvásárolható típusa megtekinthető.

A budapesti Tesla bemutatótermet, pontosabban annak hátterét nem volt könnyű összehozni az illetékesek szerint, az amerikai gyártó ugyanis nem rendelkezik klasszikus szalonokkal: a Teslákat az ügyfelek interneten keresztül konfigurálhatják, illetve rendelhetik meg. Az Universal Leasing új vállalkozása ezt a folyamatot abszolválja az ügyfelek helyett, továbbá finanszírozó vállalkozásként finanszírozást biztosít, amire jelentős igény mutatkozik, a magasabb kategóriájú prémium új autók ugyanis hazánkban kis túlzással kivétel nélkül lízingkonstrukcióban kerülnek értékesítésre. A lényeg, hogy a budapesti Tesla Universal végre megnyithatott, így mostantól megfelelő anyagi háttér esetén bárki vásárolhat magának itthon Teslát.

Budapest IX. kerületében, a Lechner Ödön fasor 1. szám alatt nyílt meg az első hazai Tesla kereskedés

Magyarországon – köszönhetően az állami támogatásnak is – jóval a régiós átlag fölött találnak gazdára az új elektromos autók (közel 1.300 új elektromos gépjármű került forgalomba 2018-ban). A Tesla modellek viszont eddig csak egyedi import keretében érkeztek be az országba, bemutatóteremben, teljes szolgáltatási körrel eddig nem volt elérhető az amerikai márka.

A Tesla Universal finanszírozási szolgáltatásokkal várja a Tesla-vásárlókat, teljes körű segítséget nyújt a logisztikai teendőkben és elvégzi a honosításhoz és forgalomba helyezéshez kötődő feladatokat. Mindez természetesnek tűnhet egy 'hagyományos' autómárka esetében, de a Tesla egyedi online értékesítési rendszerében különösen nagy segítségnek számítanak ezek a szolgáltatások.

A Teslát lehet szeretni vagy nem szeretni, de Elon Musk kétségtelenül megreformálta az autóipart

Tesla márkaszerviz egyelőre nincs Budapesten, a szervizelést ugyanis a márka kizárólag saját maga végzi és megbízott partnerként nem lehet beszállni a rendszerbe, de a tervek között szerepel egy budapesti szakszerviz is. A ‘környékünkön’ jelenleg Bécsben, Prágában és Varsóban van hivatalos Tesla szakszerviz, a szervizelésben, illetve a logisztikában pedig természetesen segít ügyfeleinek a Tesla Universal.

A sajtótájékoztatón kihangsúlyozták az illetékesek, hogy az Universal Leasing cégcsoport minden esetben finanszírozni akar, vagyis nem egy ‘hagyományos’ autókereskedőről van szó. Persze amint azt már fentebb is írtuk, az ügyfelek messze legnagyobb része egyébként is ilyen konstrukcióban szeretne Teslát vásárolni, így ez keveseknek lesz gond.

A budapesti Tesla Universalnál csak értékesítés folyik, a szervizelés a szomszédos országokban oldható meg

Hogy van-e fantázia a hazai piacon a Teslában? Van bizony! Már az is érdekes adat, hogy tavaly 18 db új Teslát vásároltak hazánkban bárminemű forgalmazói háttér nélkül, ráadásul úgy, hogy tavaly a márka kínálatában még nem volt elérhető a rendkívül sikeres Model 3 belépő típus, csak a nagyobb, drágább Model S és a Model X, amely minden bizonnyal jelentős mértékben meg fogja dobni idén az eladásokat. Ezt bizonyítják a cseh és a lengyel statisztikai adatok is: ameddig nem volt ezekben az országokban képviselet, alig került forgalomba néhány új Tesla, azóta viszont szárnyalnak az eladások.

‘Csak’ a szervizkérdés és a megfelelő töltőhálózat kiépítése jelent még gondot. Előbbi tekintetben fennakadásokat okozhat a szomszédos országok szervizpontjainak túlterheltsége is (főként a bécsi központra érvényes ez). A töltés kapcsán persze a meglévő töltőkről vagy akár otthon is lehet tölteni az autókat, ám hazánkban egyelőre egyetlen nagy teljesítményű Tesla Supercharger töltőberendezés sincs, amellyel tényleg villámgyorsan lehet(ne) feltölteni az amerikai elektromos autók nem éppen picike akkumulátorait. De az illetékesek a Tesla Universalnál a mai sajtótájékoztatón elmondták, hogy rengeteg tervük van a terjeszkedést és a fejlődést illetően, amiket lépésről lépésre fognak tudni véghez vinni.

Helyből és praktikumból nincs hiány a Tesla Model X-ben

2019-ben különben legalább 100 darab új Tesla értékesítésére számít a Tesla Universal, ami feltehetően nem irreális elképzelés, hiszen már a megnyitást megelőzően majdnem 20 darab ügyfél rendelt autót az új egység közvetítésével. Felső határt az amerikai gyártó nem gördít a magyar partner elé: a Tesla Universal volumenkorlátozás nélkül rendelhet a Tesla online rendszerében.

A finanszírozás kapcsán az egyik legnépszerűbb megoldás az Universal Leasing Kft. által nyújtott operatív lízing lesz, amelynél hozzávetőlegesen 2 milliárd forintos hitelkerettel tud gazdálkodni a Tesla Universal. Hasonlóan népszerű lehet a 3 és 4% közötti THM-mel működő zárt végű pénzügyi lízing konstrukció, amit a hazai piacvezető gépjárműfinanszírozóval kötött Tesla márkafinanszírozói megállapodás keretében kínál a Tesla Universal.

A belépőtípus a középkategóriás Tesla Model 3, ami kb. bruttó 17 millió forinttól indul – galéria

Az illetékesek azt is elmondták, hogy a vezető biztosítótársaságok segítségével a finanszírozáshoz kapcsolódó feltételek is kedvezményes rendszerben kerülnek kialakításra, így mostantól irreálisan magas biztosítási összegek sem nehezítik a hazai Tesla vásárlást.

Szintén egyértelműsíthető, hogy a Teslák leendő vásárlói között nagy számban cégek szerepelnek majd, számukra pedig jelentős adókedvezményeket és leírható költségeket is jelentenek a kedvező finanszírozási konstrukciók.

Otthonra Tesla fali töltőt lehet vásárolni és a nyilvános töltők is használhatók, de a márka Supercharger nevű villámtöltőjéből egyelőre egyetlen darab sincs hazánkban

És hogy mennyi az annyi? Áprilistól már az európai piacokon is rendelhető az új Model 3 belépő, Standard Plus változata, ami extrákkal együtt is beférhet az állami támogatási rendszer által szabott 20 millió forintos értékhatárba. Persze a felső határ szinte a csillagos ég: egy minden jóval megkent Model X csúcsmodell ára az 50 millió forintot is túllépheti.

A Tesla Universal különben tagja a Magyar Elektromobilitás Szövetségnek, aminek támogatásával épp egyeztetések folynak annak érdekében, hogy az államilag szabott feltételrendszernek a Tesla Universal megfeleltesse transzparens folyamatait és az érintett Tesla modellek felkerülhessenek az állami támogatással megvásárolható elektromos autók listájára.

Még nem lehet állami támogatással Teslát vásárolni, de elképzelhető, hogy ez változni fog

Ez egyben azt jelenti, hogy egyelőre nem jár az 1,5 millió forintos állami támogatás a Tesla Universalnál megvásárolt autókra, de bízunk benne, hogy ez rövidesen változni fog, hiszen a támogatással már akár 15 millió forint körüli összegből be lehetne ülni egy belépő Teslába.

Apropó, további jó hír, hogy a szállítási idők kimondottan rövidek: az illetékesek elmondása szerint már a megrendeléstől számított 10-12 héten belül forgalomba kerülhet a kiválasztott autó. A vadonatúj, Model Y nevű belépő SUV-ra még sokat kell várni, az első autók 2021-re várhatók. Az összes jelenleg elérhető Tesla modell (Model 3, Model S és Model X) műszaki specifikációit és főbb adatait megtekinthetik galériánk végén.

Hazánkba is befújt a jövő szele – galéria

Egy biztos: a Tesla fejlődése és úttörő szerepe vitathatatlan, a márka eladásai (Európában is) szárnyalnak, így a budapesti Tesla Universal is szép sikerekre számíthat. Mivel óriási befektetésről van szó, a megtérülés minden bizonnyal hosszú évekbe fog telni, de nem nehéz megjósolni, hogy okos döntés volt az ötletgazdák részéről a szalon felépítése. Mi már alig várjuk, hogy kipróbálhassuk a Tesla elektromos modelljeit, amire rövidesen sort fogunk keríteni.

A Tesla legújabb sikervárományosára, a kisebb Model Y crossoverre még várni kell