Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Megbukott egy középiskolai matekteszten a Google csúcs MI-je

2019. április 10. - ferenck

A gótól a mágnesesrezonancia-képalkotásig (MRI), mesterséges intelligenciák gyakran diadalmaskodnak a terület humán szaktekintélyei felett. Merészebbek hajlamosak a Szingularitás rövid időn belüli eljövetelére következtetni, de a látványos győzelmek után minimum azt hinnénk, hogy az okos gépek könnyen elboldogulnak középiskolás matematikai feladványokkal.

Tévednénk, mert napjaink talán legismertebb MI-je, a Google által pár éve felvásárolt londoni Deep Mind rendszere elhasalt egy 16 éves brit diákok szintjének megfelelő matematikateszten, a megszerezhető 40 pontból mindössze 14-et gyűjtött össze.

maths.jpg

Az ember több kognitív képességét használja egyszerű matematikai behelyettesítési kérdések megoldásához, komoly elmekapacitást mozgatunk meg hozzájuk.

Egyrészt a karaktereket entitásokra (számokra, aritmetikai operátorokra, változókra és szavakra) bontjuk, szavakat egyenletekké alakítunk. Másrészt tervezünk, például pontos sorrendben azonosítjuk a változókat. Harmadrészt összeadunk, szorzunk stb. függvények felállításához. Negyedrészt munkamemóriánkban matematikai értékeket tárolunk, összességében pedig korábbi ismereteinket alkalmazzuk.

maths0.jpg

A DeepMind neurális modelljét különböző típusú matematikai problémákat tartalmazó adatsoron tesztelték. Az adatsort közösségi ötletbörze (crowdsourcing) helyett inkább úgy állították össze, hogy több gyakorlópélda legyen, ellenőrizhető nehézségi szinttel, és csökkenjen a tanulási idő.

Az adatok a brit középiskolai matematika-tanmeneten alapulnak, és a tantárgy több területét (algebra, mértan, számolás, mérés, valószínűségek stb.) lefedik.

A kutatók végül többféle mesterségesintelligencia-modellt teszteltek, és az algoritmusoknak meggyűlt a bajuk a szövegben megjelenő kérdés lefordításával, csomó szó, jel és függvény értelmezésével, tényleges műveletekkel történő megoldásával.

Egyik sem teljesített jól, így jött ki a megnyugtatónak egyáltalán nem nevezhető 14/40.

A szám azért nyugtalanító, mert az MI-ket eleve úgy tervezik, hogy adatokra összpontosítsanak, mintázatokat keressenek köztük, elemezzék őket, azaz sokféle matematikai műveletet kell kivitelezniük.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr6014749707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása