Mi is az a munkáltatói márka? I.

Szinte nincs olyan vállalat, amelyiknek életében ne játszana döntő szerepet egy vagy több márka, legyen az saját, vagy más idegen cégé. A márka és a hozzá kapcsolódó marketing, kommunikációs tevékenység a márkázás. Ez az a folyamat, melynek során egy adott termékről, vagy szolgáltatásról minden lényeges, fontos, előnyös információt igyekeznek a cégek a lehető leghatékonyabban eljuttatni a célcsoportjukhoz. Ha jól csinálják, akkor az adott termék, szolgáltatás népszerű lesz a fogyasztók körében és azok boldogan, elégedetten költenek. Persze ez így egy idealizált állapot.

Egyetlen termék, szolgáltatás sem csak az adott márkát támogató kommunikációból, vagy marketingből épül fel.

Nagyon fontos a termék (s ezentúl értsünk alatta akár szolgáltatást is!) maga, de a vállalat, a piac és még sorolhatnám mi minden. Egy átlagos  terméket hatékony, átgondolt brandinggel , akár hosszan is életben lehet tartani, s ugyanez fordítva is igaz: a legjobb termék is tönkre tehető nem megfelelő marketinggel, kommunikációval. Fontos azonban látni, hogy igazán sikeres termékké csak az alapvetően jó termékek képesek válni. Ideig-óráig persze minden lehetséges, de ha nincsen egyéb torzító tényező, akkor bizony a rosszabb (minőségű, csomagolású, árú stb.) terméket előbb-utóbb kiszorítja egy kedvezőbb.

Miért is próbáltam meg egy bekezdésben szinte már túlzó tömörséggel bemutatni a márkázás lényegét? Nos, pont a munkáltatói márkaépítés miatt. A fentebb leírt márkázást a fogyasztói márkák esetében használjuk/csináljuk/ismerjük, miközben a munkáltatói márkáról elfeledkezünk.

munkaltatoi_marka_2.jpg

A toborzó irodák, a cégek HR-esei éjt nappallá téve próbálnak megoldást találni a munkaerőhiányra.

Hazánkban a munkaerő piac jelenlegi helyzete számos nagyobb céget is elkeseredett küzdelembe sodort. Energiát, erőt és pénzt nem kímélve próbálják elérni, hogy a számukra releváns munkavállalók felfigyeljenek a cégre, s javuljon a toborzás eredményessége, hatékonysága. Mindezt megtoldja a HR és az Employer Branding tevékenységet folytató cégek kommunikációja, akik a munkáltatói márkaépítést kínálják egyre gyakrabban gyógyírként a fenti problémára.

Azok a vállalatok, melyeknél már szinte kilátástalan a helyzet, persze két kézzel kapnak, minden jónak tűnő lehetőség után, hogy minél hamarabb enyhítsék munkaerő ínségüket. A folyamat pedig szépen közelít a fent említett márkaépítés azon szeletéhez, amikor mindenáron a marketingtől, kommunikációtól várjuk az üdvözítő megoldást, miközben..

..jó eséllyel fogalmunk sincs, milyen állapotban is van saját munkáltatói márkánk!

Lépjünk hátrébb egy kicsit, s ne a gyors, de könnyen lehet, hogy csak üres lufiként kipukkanó megoldást válasszuk! Ássunk mélyre, s nézzük meg most, párhuzamba állítva a munkáltatói márkát egy fogyasztói márkával, hogy hol is lehet félrecsúszni, vagy elrontani a márkázást.

Ahogy a fogyasztói márkánál is számos elem megfelelő összeillesztése, úgy a munkáltatói márkánál is több ilyen elem megléte, tudatos felépítés és összehangolás a márkaépítés folyamata. Az employer branding esetében a termék maga a cég, így itt sokkal nehezebb dolgunk van, mint egy fogyasztói terméknél. Egy csokiba bármikor lehet mazsolát és mogyorót szórni, vagy újracsomagolni, de akár át is nevezhetjük, tehetünk bele több kakaót stb. Jól látszik, hogy szinte - természetesen az ésszerűség korlátai között - bármilyen irányba fejleszthető, eltolható egy termék. Egy cég esetében ez teljesen másképpen néz ki.

munkaltatoi_marka_1.jpg

A csapat is a termék egyik fő összetevője.

Habár a cégstruktúra, átalakítható, a cég is átnevezhető, de alapvetően itt a céget alkotó munkavállalók, vezetők határozzák meg a cég, mint termék lényegi jellegét. Ha maradunk a csokis példánál, akkor bizony, az ügyvezető a kakaó, a beosztottak a tej, a középvezetők a mogyorók stb. Kicsit kontrasztos a hasonlat, de szándékosan választottam ezt, hogy szemléletes legyen, mekkora a különbség! A cég alkalmazottainak viselkedése, a cég szervezetének egészséges, vagy egészségtelen felépítése, tehát minden, ami a cég, maga itt a termék. Ezeket a tulajdonságokat tapasztalás nélkül hitelesen nehéz megismerni. Persze mindenkinek van egy barátja, aki kóstolta már az adott csokit, de legyünk őszinték, hányszor fordult már elő velünk, hogy ami neki ízlett, az nekünk nem?

Szóval fontos, hogy tudomásul vegyük, a cég tényleges működése komoly hatást gyakorol munkáltatói márkánkra. Persze mondhatunk mást, mint ami a valóság, de annál költségesebb, mint a magas fluktuáció, kevés dolog van.

Folyt. köv. ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://munkaltatoimarka.blog.hu/api/trackback/id/tr712321993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Blogunk célja:

Mi, a Hive Creative, azért hoztuk létre ezt a szakmai blogot, hogy minden érdeklődővel megosszuk a munkáltatói márkaépítés titkait. Mi írunk, ötletelünk, elmondjuk tapasztalatainkat, ti pedig kommenteljetek: így lesz teljes ez az oldal!

Friss topikok

Címkék

állásbörze (6) álláshirdetés (3) állatbarát (1) belső kommunikáció (18) belső kommunikácó (1) béremelés (2) betanítás (3) bizalom (3) bme (1) börze (2) branding (4) CSR (1) diákmunka (1) egyenlő bánásmód (1) elbocsátás (2) elemzés (4) előadások (3) employer branding (59) employer branding stratégia (15) építőkritika (3) építővisszajelzés (3) esemény (1) EVP (4) feedback (5) fehér gallér (3) fejlesztés (3) fejvadász (3) felmérés (3) felsővezető (5) fogyasztói márka (6) gyakornok (6) hitelesség (8) HO (5) home office (4) HR (22) hvg (1) ideális munkahely (10) interjú (1) juttatás (2) kapcsolat (2) kék gallér (3) képzés (3) kivándorlás (4) KKV (22) kommunikáció (27) konferencia (4) középvezető (3) közösségi iroda (5) kritika (1) külső kommunikáció (7) kutya (1) márka (12) márkázás (1) marketing (10) maslow (1) meeting (4) megtartás (17) mérhetőség (11) motiváció (10) műegyetem (1) munkaerőhiány (16) munkahelyi szerelem (1) munkahelyi viszony (1) munkaidő (5) munkáltató (4) munkáltatói márka (57) munkavállaló (15) nagyvállalat (53) negatívum (4) negatívvisszajelzés (2) nem (1) oktatás (1) önmegvalósítás (4) pályakezdő (3) pihenőidő (4) pozitívum (4) PR (3) pszichológia (3) reklámajándék (1) rendezvény (1) selfdrvn (1) social media (9) SSC (1) szervezeti kultúra (17) sztrájk (1) toborzás (16) tréning (4) tulajdonosi szemlélet (2) túlóra (1) válság (5) vélemény (5) vezető (6) videó (1) visszajelzés (3) viszony (1) Y generáció (9) zaklatás (1) Z generáció (11) Címkefelhő
süti beállítások módosítása