Motiváció, valamint táplálkozás tippek nemcsak PCOS- és pajzsmirigybetegeknek

Legyőzöm a genetikát!

Táplálkozási tippek - ha belekezdenél az életmódváltásba, de fogalmad sincs, hogy fogj neki!

Ezek a szokások elindíthatnak az úton

2019. március 07. - i.kriszta

Elhatároztad, hogy belefogsz az életmód váltásba, oda figyelnél mit mikor eszel, de nem tudod hol is kezdd el? Ez a cikk segíteni fog neked!

Elmondom azokat a táplákozási trükköket, amelyeket felvettem az évek során, hogy segítségükkel kordában tartsam az alakomat a hormonális betegségeim ellenére. Több olyan tippet találsz itt, melyeket saját magamon tapasztaltam ki, de vannak általános érvényű igazságok is, amelyekről sokfelé hallani. Ha tényleg súlyproblémákkal küzdesz, és ha kezdetben csak ezekre figyelsz oda, már változást fogsz tapasztalni. A felsorolt pontok egy részének közös célja az anyagcsere gyorsítása. Nekünk PCOS- és/vagy pajzsmirigybetegeknek különösen lassú az anyagcserénk, és minden lehetséges trükkel gyorsítanunk kell azt!

Tehát, ha szeretnél életmódot váltani és/vagy tudatosan étkezni, érdemes az alábbi pontok betartásával kezdeni:

1. Szénhidrát-, és zsírszegényen étkezz!


Igyekezz kevés szénhidrátot enni, és azt is főleg a délelőtti órákban. Finomlisztek helyett választ a teljeskiőrlésű termékeket, de még jobb, ha nem a búzából készített pékárukat, tésztákat, hanem a részben, vagy teljes egészében tönköly-, zab-, rozslisztből, vagy egyéb gabonából készült változatokat használod helyettük. Fontos: a pékáru alatt itt a kenyeret, zsemlét, kiflit értem, nem a péksüteményeket! (A péksütiket kerüld, tele vannak cukorral.) Minél alanyonyabb CH tartamú kenyeret vagy zsemlét válassz, de emelett figyelj a kalóriaértékre is! Az extrém alacsony CH tartalmú (7-20%) kenyerek nagyon sok olajos magvat tartalmaznak, és mivel ezekben sok zsír található, megemelik a kalóriaértéket. A fehér kenyeret felejtsd el, minél barnább annál jobb! (Ez persze butaság, egy erősen sarkított megállapítás, de érted a lényeget... ;) )


Míg egy gramm szénhidrátban 4 kalória van, addig egy gramm zsírban 9! Sejted ugye, hogy az alcsony CH mellett figyelned kell arra is, hogy az étrended zsírszegény is legyen? Hát persze... Ebből a szempontból a legkiválóbb húsféle a csirkemell, de általánosan igaz a csirke, és a pulykahúsra, hogy alacsony zsírtartalmúak, amennyiben a bőrük nélkül fogyasztod őket. Kiváló a halak tápértéke is, ehhez nincs mit hozzáfűznöm. A sertéshúsra már nagyon figyelj oda, mert általában elég zsírosak. Én mióta tudatosan étkezem, nagyon ritkán eszem sertést, nagyjából csak akkor, ha darált húsra van szükségem (spagetti, chilis bab, fasírt készítéshez), és mindig a 7-10%-nyi zsírral rendelkező csomagot választom, ha hipermarketből szerzem be. Mivel a sertéshúst nehéz emészteni, lassítja az anyagcserét, neked is célszerű csak alkalmanként élned vele. Ha nagyon nem vagy barát a szárnyasokkal, akkor inkább a marhát ajánlom, mely kiváló a szervezetnek, viszont itt is figyelni kell az alacsony zsírtartalomra.
Visszatérve a zsírszegény étrendre, ne csak a húsok zsírosságát tartsd szem előtt, hanem pl a tejtermékekét is. Ezentúl zsírszegény tejet, túrót, tejfölt és joghurtot vegyél. Tapasztalatból mondom, hogy tejnek és a tejfölnek ugyanolyan az íze, és plusz pont, hogy olcsóbbak is zsírosabb társaiknál (más diétás ételekkel ellentétben); a túró szerintem finomabb és krémesebb, a joghurton pedig szintén nem lehet észrevenni a különbséget. Végül, ha eddig sok olajos magvat (napraforgót, mogyorót, diót...) ettél, vegyél vissza belőlük, sőt minimalizáld fogyasztásukat!

2. Vacsorádban kerüld a szénhidrátokat!


Lehetőség szerint délután 2-3 óra után, de vacsora időben semmiképpen se szerepeljen az étrendedben szénhidrát! Felszívódik gyorsan, de a szervezeted a belőle nyert energiát már nem tudja raktározni, így a felesleg zsírként raktározódik. Tehát a pékárukat, kekszeket kerüld már uzsonnaidőben is, de kiemelten fontos, hogy az esti órákban már ne kerüljenek a tányérodra. Válassz inkább húst, halat, csirkemell sonkát, sok-sok zöldséggel (frisset, vagy pároltat), mindezt akár salátaként; vagy tojást, túrót (amennyiben a tejtermékeket nem kell kerülnöd), tofut... A lényeg, hogy már csak fehérje forrás, és zöldség legyen az, amit az esti órákban beviszel.

3. Kerüld a cukrot!


A cukor ártalmassága talán még a diéta gondolatától legtávolabb álló emberek előtt is ismeretes. Annyira fontos, hogy azonnal, HALADÉKTALANUL kiírtsd a finomított cukrot a mindennapjaidból, hogy akár rakhattam volna első helyre is. Rengeteg-féle édeítőszer és cukorhelyettesítő létezik már, biztosan találsz olyat, ami számodra íz semleges. Fontos: a barnacukor, nádcukor lényegében semmiben nem különbözik a fehér színű, általad megszokott kristálycukortól (répacukor), és ha diétázol, a xilittel és a fruktózzal sem leszel előrébb! Utóbbiaknak is van kalóriatartalmuk, nem is kicsi. De ne csak a teádra, kávédra figyelj oda, hanem mellőzd a cukrot főzés közben is: ne tegyél cukrot a sütibe, a desszeretekbe, a gyümölcslevesbe, semmibe se... Ugyanolyan finom lesz akkor is, ha édesítőket használsz!

Vásárolj tudatosan, és ellenőrizd a boltban kapható élelmiszerek cukor tartalmát is! Egyes müzliszeleteknek, gabonapelyheknek pl. 50%-a is cukor lehet. Gondoltad volna? Az egészségesnek hitt, mondjuk 20 g-os müzliszelettel bekaptál egy-két teáskanál cukrot... :O És a joghurt? Szintén zenész... Ne csak a zsír-, hanem a cukortartalmat is figyeld, mert sajnos ezeket is agyoncukrozzák.

4. Egyél sok zöldséget!


Nem is tudom, mivel indokoljam ezt. :D A sok rost segíti az emésztést, gyorsítja az agyagcserét. Rengeteg, a szervezet számára fontos tápanyag: vitamin, ásványi anyag van bennük. Kalóriatartalma a legtöbbnek alcsony, jóval kevesebb, mint a szénhidrátoké. Ideálisak minden étkezés mellé kiegészítőnek! Reggelente kevesebb kalóriával is jól laksz, ha a diétás szendódba pakolsz uborkát/paprikát/paradicsomot, amit csak szeretnél. Délben a köreted felét, vagy egészét helyettesítheted friss, vagy párolt zöldséggel. Minden húshoz kiváló köret, és a zöldségfélék variálhatósága és elkészíthetősége végtelen. Ha csak zöldeket eszel ebédre a husi mellé, elképzelhető, hogy hamar éhes leszel, de ha ha felesbe, harmadába eszed a szénhidrátdús (rizs, bulgur, stb...) társaikkal, akkor spóroltál a bevitt energián, mégis meg lesz az elégedettség érzés. Vacsorára pedig, már beszéltük, mindenképp zöldségféléket egyél (hússal, tojással, tonhal konzervvel, tofuval, stb.).

maxpixel_freegreatpicture_com-meat-asparagus-steak-veal-pink-veal-steak-2169305_1.jpg

5. Sokszor egyél, keveset!


Most már ezt a tippet sokhelyen olvasni, de én anno magamtól jöttem rá, mikor kalóriát kezdtem számolni. 1200 kcal (nekem ennyit kellett tartanom, mert ennyire lassú az anyagcserém, de ez egyénenként változó) nagyon kevés, főleg az, amikor az emer lánya belekezd! És nagyon hosszú az idő a reggeli és az ebéd között! Hát még az ebéd és a vacsi között...! Nem bírtam ki valami tízórai, vagy uzsonnai nasi nélkül. Kipróbáltam hát, mi volna, ha picit kevesebbet ennék reggelire, és ebédre? Működött!

Kevesebb is elég, és cserébe, hogy keveset ettél, ehetsz többször! ;) Tehát egyél napi 5-6x, a reggeli lehet tartalmasabb, az ebéd is erősebb, a tízórai és az uzsonna pedig valami "nyim-nyam". Tesóm hívja nyim-nyamnak a két  főétkezés közti energiapótlókat. Ez lehet egy joghurt, gyümölcs, pufi rizs (na nem egy zacskó!), hozzáadott cukor nélküli müzliszelet, zabkeksz, stb... A vacsorát meg már tudod, csak lightosan. Több előnye is van az ilyenforma étkezési rendnek:
- Sosem vagy éhes, mert 2-3 óránként eszel, mint egy kisbaba. :D
- Nem ingadozik a vércukor szinted, tehát nem is esik le, és nem jön rád a falhatnék.
- Mivel nem eszel sokat, nem jön az ebéd utáni álmosság (kajakóma) sem, ami nem hagy dolgozni. Ez azért alakul ki, mert a szervezeted ilyenkor rákoncentrál az emésztésre, és az agyadtól vonja el az ehhez szükséges energiát. És ha nem pukkadásig eszel, csak eleget, és egyenletesen adagolod a tápanyagokat, akkor nem teheled le az emésztőrendszered.
- Gyorsítja az anyagcserét.

6. Fogyassz sok folyadékot!


A sok folyadék fogyasztásának szintén anyagcsere gyorsító hatása van, emellett teltség érzetet biztosít. Továbbá van a szervezetnek egy olyan fura tulajdonsága, hogy néha a szomjúságot az agy éhségérzetként dekódolja. Tehát ha napközben úúúúgy ennél valamit, de az órád szerint még nincs itt az ideje a következő étkezésnek, jusson eszedbe inni egy nagy pohár vizet. Előfordulhat, hogy az éhségérzet megszűnik, mert valójában a tested szomjas volt.
A folyadék alatt itt sem az cukrozott lötyiket értem, hanem inkább vizet, vagy teát.

7. Főzz magadra!


Csak abban az ételben bízhatsz, amit te állítottál össze, amiről tudod, hogy miből készült. Tisztában vagy vele, hogy jót tesz neked. A kifőzdék ételei nem feltétlen jó minőségű alapanyagokból készülnek, s ami a nagyobb baj, általában sok felesleges zsiradékot tartalmaznak. Tudatosan, sőt költséghatékonyan csak úgy tudsz enni, ha előre főzöl, s csomagolsz magadnak másnapra. Ha pedig kalóriát számolsz - oké, tudom, hogy sokaknál mumus, pedig nem egy atomfizika! -, annak meg csak így van értelme!

Remélem ezzel az átfogó cikkel tudtam segíteni a "Hogyan álljak neki? Hogyan étkezzem tudatosan? Mivel kezdjem el az életmódváltást?" kérdéskörökben. Ne felejtsd, ha kérdésed van, írj bátran a legyozomagenetikat@gmail.com-ra!

S ne feledd! Le tudod győzni a genetikád! ;)

Kriszta

A bejegyzés trackback címe:

https://legyozomagenetikat.blog.hu/api/trackback/id/tr3014653737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

darlacko 2019.03.08. 00:51:44

Rengeteg kövér embert ismertem, ismerek sajnos. Egyről biztosan tudom, hogy hormonzavara van, azért hízott el 17-18 éves korában rettenetesen, modell alkatú lányból lett egy bálna.
Illetve volt egy lány ismerősőm, akinek genetikailag nagyon széles csípője volt, erre rakódott az összes zsír és izom, valamint a felkarjára, ettől konyhásnéni karjai lettek 22 éves korára. A mellei meg nagyon kicsik voltak, ilyen szerencsétlen alkatot örökölt az őseitől. A legrosszabb pontokon vastagodott, ha meg fogyott, akkor a mellei tűntek el először.

A többinél szóba se jöhet a genetikára hivatkozás. Csak túl sokat esznek, nem mozognak.

Sajnos Magyarországon nincsenek meg a feltételek ahhoz, hogy sokszínűen táplálkozzon az ember zöldségekből. Ázsiában ezerféle leveles zöldség van, amik valóban finomak. Magyarországon meg saláta, káposzta, brokkoli, karfiol, kelbimbó, kelkáposzta, spárga, spenót és nagyjából ennyi. A legtöbb magyar ember a répát, a kukoricát és a burgonyát is zöldségnek tekinti, ami nagy hiba.
Emellett nincsenek tengeri ételek, algák, hínár, kagylók, rákok. A túlárazott mirelit vackokat nem számítom ide.
A magyar ember genetikailag moslékzabáló, ahogy ezt Kertész Ákos is megírta. Szeretik a szart enni.
Meg mindent rántanak, habarnak, olcsósítanak.

Szerintem a sokszor keveset enni az egyik legnagyobb mellélövés fogyókúráknál. Az intermittent fasting terjed manapság és ez szerintem is a jobb megoldás. Ezzel a nap nagy részében nem eszik az ember, csak egy 4-6 órás időszakban. A maradék 18-20 órában nem eszik.

Mivel én elfoglalt vagyok, ezt az intermittent fasting diétát követem, bár nem önszántamból, csak hát nincs időm többször enni. Így alakult, de elégedett vagyok vele. Egyszer vagy kétszer eszem egy nap, a két étkezés egymáshoz közel van, akkor annyit, amennyit akarok. Persze a második étkezésre nem tudom magamat megtömni, hisz kb. 5-6 órával azelőtt ettem. És érdekes módon nem vagyok éhes a nap többi részében sem.

Pipas 2019.03.08. 06:46:44

@darlacko: "A többinél szóba se jöhet a genetikára hivatkozás. Csak túl sokat esznek, nem mozognak."

És mi van, ha a genetika miatt esznek túl sokat? Mi van, ha a genetika miatt mozognak keveset? Mi van, ha ugyanennyi evéssel és mozgással mások genetikailag maradnak soványak?

Az van, hogy tettél egy kijelentést amire semmiféle bizonyítékod nincs.

"A túlárazott mirelit vackokat nem számítom ide."
A különféle ázsia mixek elég jók, kimondottan egészséges a fagyasztásos tartósítás és sokféle van belőlük. Az, hogy túlárazott -e vagy nem az anyagi helyzetedtől függ.

darlacko 2019.03.08. 06:56:47

@Pipas: A kövér emberek 1%-a lehet, aki genetikai, hormonális okok miatt kövér. A többi akaratgyenge, cukorfüggő, bánatában zabáló, mozogni lusta, félrenevelt ember.

Ázsiai mirelit mixekre nem vagyok rászorulva, hisz Ázsiában élek. Ezért írtam, hogy Magyarországon siralmas a zöldségfelhozatal és ha most Magyarisztánban lennék, akkor kénytelen lennék vackokat enni.
Azt azért hozzátenném, hogy az ázsiai emberek se túl egészségesek, az, hogy általában nem úgy híznak (zsírsertés módjára), mint a magyarok, az egy dolog, de a skinny fat itt Ázsiában a lehelterjedtebb alkat. Nem túlsúlyosak, de nincsenek izmaik, nem mozognak, pipaszár karú és lábú férfiak és nők vonszolják magukat, 100 métert se tudnak gyalogolni, nincs kondíciójuk, mindenhova robogóval vagy autóval mennek. Ez se jó, csak távolról úgy tűnik, hogy az ázsiaiak vékonyak. Pedig csak a testsúlyuk alacsonyabb, de a testzsírszázalékuk elég magas tud lenni, kondíciójuk meg a béka segge alatt van.

darlacko 2019.03.08. 07:05:56

@Pipas: "És mi van, ha a genetika miatt esznek túl sokat?" - ez egy vicc? Persze vannak, akik genetikailag hajlamosabbak a függőségekre, alkohol, nikotin vagy szénhidrátfüggőségre, de ezért vagyunk emberek, hogy ezt felismerjük és tehessünk ellene.
"Mi van, ha a genetika miatt mozognak keveset?" - ha genetikailag nem fejlődtek ki a végtagjai vagy bénultan születik az illető, akkor ezt el tudom fogadni. Más esetben nem.

"Mi van, ha ugyanennyi evéssel és mozgással mások genetikailag maradnak soványak?" - van ilyen. Ezért nem úgy kell enni, mint mások, hanem úgy, ahogy a te testednek jó. A saját anyagcserédet kell alapul venned. Ezért vagy felnőtt ember, nem a szüleid meg a nénikéd töm csokitortával, hanem magad döntöd el, hogy mire van szükséged. Tessék felelősséget vállalni a saját életedért!

Pipas 2019.03.08. 07:52:54

@darlacko: "ez egy vicc? Persze vannak, akik genetikailag hajlamosabbak a függőségekre, alkohol, nikotin vagy szénhidrátfüggőségre"

Az egyik mondatodban kiakadsz, hogy butaságot mondtam, a következő mondatodban pedig leírod, hogy "persze" igazam van. Szerintem érdemes lenne újragondolni ezt.

"de ezért vagyunk emberek, hogy ezt felismerjük és tehessünk ellene"
Azaz összefoglalva a következő az álláspontod: persze, genetikai oka van, de azért vagyunk emberek, hogy tegyünk a genetikai okok ellen. Jó, azért vagyunk emberek, hogy tegyünk a genetikailag kódolt tulajdonságok *ellenére* bizonyos dolgokat, de az állításomhoz ennek semmi köze. Én azt állítottam, hogy valszínűleg van genetikai ok is, nem az, hogy ez ellen nem próbálhatunk meg tenni.

"a genetikailag nem fejlődtek ki a végtagjai vagy bénultan születik az illető, akkor ezt el tudom fogadni. Más esetben nem."

Az, hogy dacolsz a genetikai kövérség ellen, hogy megpróbálod ignorálni nem jelenti azt, hogy ilyen nincs. Tudománytalan kijelenteni, hogy "nem tudom elfogadni". A valóságot nem érdekli, hogy te mit vagy hajlandó elfogadni és mit nem.

"A saját anyagcserédet kell alapul venned."

Tehát az egyik embernek könnyű, a másiknak pedig nagyon nehéz soványnak maradnia, mégpedig genetikai okokból. Miközben azt mondod, hogy a genetikai magyarázatot nem vagy hajlandó elfogadni.

Pipas 2019.03.08. 08:03:04

@darlacko: "A kövér emberek 1%-a lehet, aki genetikai, hormonális okok miatt kövér. A többi akaratgyenge, cukorfüggő, bánatában zabáló, mozogni lusta, félrenevelt ember."

Tudod miért használnak az emberek ilyen százalékos értékeket a hasraütéseikben? Mert abszolút semmilyen tudással nem kell rendelkezni ahhoz, hogy valaki ilyet mondjon.

Fogadni mernék, hogy soha semmiféle statisztikát, kimutatást, felmérést, vizsgálatot nem láttál, hogy ez az 1% teljesen légbőlkapott. Abszolút semmit sem ér az ilyen százalékozás.

Más: azt el tudod fogadni, hogy a testmagasságot kizárólag a genetika hatrozza meg. Soha senkit sem jutna eszedbe azért lenézni, mert alacsony, hisz nem tehet róla, hisz ilyenek a génjei. A testúly esetében viszont senkitől nem fogadod el a genetikai okokra való hivatkozást (kivéve az 1%-ot, akik konkrétan betegek).

Igen komoly érvekre, bizonyítékokra van szükség, ha ezt a furcsa különbségtételt indokolni akarod. Lehet, elképzelhető, hogy neked van igazad, de komoly bizonyítékok nélkül nem tudom elfogadni.

Pipas 2019.03.08. 08:15:12

@darlacko: "Tessék felelősséget vállalni a saját életedért!"

Ezzel az állásponttal első körben nincs is semmi probléma. Én csak egy dolgon vagyok kiakadva ezzel kapcsolatban.

Vannak emberek, aki szerencsések, a genetikai lottó nyertesei. Izmosak, bár nem sportolnak kimondattan, vagy mondjuk nem izmosak, de nem híznak el bármit is csinálnak. Na ezek az emberek szokták a kevésbé szerencséseket kioktatni, hogy "tessék felelősséget vállalni" meg "kevesebbet kell enni" meg "sportolni kellene". Ők szoktak "akaratgyengeségről" meg "lustaságról" beszélni.

Közben pedig ha egy kimondottan buta embernek mondod, hogy "többet kellene tanulni" meg "nem kéne lustálkodni", akkor mindenki ki van akadva.

porthosz 2019.03.08. 08:48:02

Az elhízás minden esetben genetikán alapul, lévén mint az közismert, hízásra vagyunk programozva (nem csak mi, szinte minden élőlény).
Ennek evoluciós okai vannak, napjainkat kivéve soha nem volt olyan gyakorlatilag, hogy ételbőség van bármikor ehetsz, sokkal inkább folyamatos éhezés volt.
Ezért a szervezet arra van optimalizálva, hogy felső határok nélkül hizzon, amikor lehetősége van rá.

Egyébként bármikor lehet anti-tesztet is végezni, próbáld meg hogy naponta 30%-al több folyadékot iszol mint amennyi javasolt. Abban a meglepő élményben lehet részünk, hogy sem vizpárnák nem nőnek a hasunkra, sem púp nem lesz a hátunkon. Csak félóránként járunk pisilni a wc-re.

Na próbáljuk ki ugyanezt kajával, 10 év múlva gurulunk... A folyadék esetében a szervezet a "nem felhalmozásra" van programozva, kalória esetén pedig igen. Ennyit számít a genetika.

Persze nem kötelező elhizni, de azt tudnunk kell hogy valójában ez az esetek nagy részében egy folyamatos harc a saját genetikai programod ellen (ezt hivják egészséges életmódnak).

Prognozuoti Blasio 2019.03.08. 09:18:31

Morbid leszek, és cinikus, előre is elnézést...
Auswitzban, meg az orosz hadifogságban nem voltak elhízott emberek...

Elhiszem, hogy mindenkinek más áldozat árán megy le a kiló, kinek könnyen, kinek nehezen...
De amikor felmentünk sokakat az alkatukra meg a genetikájukra hivatkozva a felelősség alól, akkor igazából azok érdemeit kicsinyítjük le, akik a hízékonyságuk ELLENÉRE képesek változtatni!
Márpedig szerintem ők az igazi hősök!

Apró széljegyzet. Sok olyan lefogyott ember ismeri be utólag, hogy "víztől meg levegőtől is hízom, ilyen vagyok" típusú megnyilvánulások csupán csak kifogások voltak... A fő probléma az akaraterő, és a tartós motiváció hiánya. Ezt nem én mondom, hanem akik utólag a korábbi hozzáállásukat kritizálják...

Neso05 2019.03.08. 10:11:04

Miért kell ilyen témában blogot írni, ha látszólag nem ért hozzá az író? Hogy lehet általános tervet írni, amikor az elhizashoz sokféle út vezet, így a fogyáshoz sem ugyanaz a diéta vezet. Például egy inzulinrezisztens esetén hiba egész nap folyamatosan etetni, náluk pont az a káros, ha folyamatosan stimulálva van az inzulintermelés. Náluk az intermittent fasting sokkal célravezetőbb. Amúgy is hosszú távon újra elhízáshoz vezethet a túl gyakori evés, mert amint csökken a kontroll a kalóriák felett, úgy eszik egyre többet az illető, és azt napi nem 3x,hanem 5-6x.
Az, hogy a blogíró nem érzi a különbséget a zsírszegény és nem zsírszegény termékek között, az inkább az írót jellemzi, és nem jelenti azt, hogy ne lenne különbség. Dehogynem van, nagy.
Cukor, édesítő : xilit, fruktóz alacsonyabb GI-vel rendelkezik, így az inzulinválasz is kisebb mértékű lesz rá. Az édesítőket amúgy sem kéne egy kalap alá venni, mert nagyon nem egyformák. És egyesekről lassan bebizonyosodik, hogy önmagukban hízáshoz vezethetnek, pl a szukralóz, ami szinte mindenben benne van. Gyanítják, hogy a bélflórát változtatja meg olyan irányba, ami aztán hízáshoz vezet. Amúgy is kulcsfontosságú szerepet tulajdonítanak a bélflórának, ami amúgy genetikailag is meghatározott.
Na meg a szokásos állítás, hogy a lenyelt szénhidrát ismeri az órát, 17:55-kor még nem hízlal, de 18:05-kor már igen. Hol vannak az ezt bizonyító vizsgálatok??
Szóval, először sokat informálódni, utána írni és osztani az észt.

darlacko 2019.03.08. 12:31:34

@Pipas: Te tele vagy kifogásokkal. A te élered, azt csinálsz, amit akarsz. Lehet a genetikára mutogatni, meg akkora ostobaságokat írni, hogy különösebb testmozgás nélkül valaki izmos, mert megnyerte a genetikai lottót. Ilyen nem fordul elő gyakrabban, mint az, amikor valaki hormonális okokból kis túlzással a levegőtől is hízik.
Aki kövér, az igénytelen. Volt kövérebb szexpartnerem nem is egy, nem gusztustalanul elhízottak, de látszott rajtuk, hogy 10 év múlva bálnák lesznek. Volt amelyiket zavarta az alkata, volt amelyik kifejezetten büszke volt rá, mondván hogy nőies. Hát, nekem még belefértek, mert az ágyban el lehet boldogulni egy kissé vastagabb lánnyal is, de azért társaságban mutatkozni velük nem akartam.
Aztán van az a kategória, aki már szétfolyik, szaglik, befűződik a bőre a csuklójánál, tokája van, az már szexre se alkalmas a szememben. Persze sokfélék vagyunk, valami fetisisztának biztos bejönnek.

Férfiak esetében az izmos, jóképű kategória csak szexkapcsolatok teremtését könnyíti meg, hosszútávon meg tényleg mindegy hogy néz ki az illető férfi, a nők úgyis a pénztárcára, anyagi teljesítőképességre buknak hosszú távon.

i.kriszta 2019.03.08. 13:03:37

Szervusztok!

Khm... Hát nem számítottam ekkora kommentáradatra. Ez az első írásom a blogon.

Először is... nem tudom, hogy olvastátok-e a blogról szóló állandó oldalt, vagy a bemutatkozást. Leszögeztem, hogy nem vagyok dietetikus, sem orvos, a témában való elmélyedésre más irodalmat kell keresni. Ezen a blogon nem tudományos cikkeket fogok megosztani. Sem állásfoglalni, hogy mi a tuti diéta. KIZÁRÓLAG a saját tapasztalataimat rögzítem.

Én PCOS-s vagyok, és pajzsmirigy alul működésem van. Ezek egyesével is elhízással járnak, hát még karöltve. Inzulinrezisztanciám is volt, mikor belekezdtem az életmódváltásba! Elhízott voltam, de évek óta vékony, fitt és sportos vagyok.
Ez a blog a saját tapasztalataimat tükrözi, én csak azt tudom el mondani, én hogy csináltam, nekem mi vált be! Saját tapasztalataimat, praktikáimat szeretném megosztani. A sokszor kevés pedig az én betegségeimnél beválik! ;)
A blog CÉLJA A MOTIVÁCIÓ, a hozzám hasonló genetikai betegséggel rendelkezők bátorítása, elindítása az úton. Ha nem tudja, hogyan fogjon hozzá, merítsen inspirációt valahonnan.

Mert igen, könnyű ráfogni a genetikára, de senki nem születik kövérnek! Igen, a genetika a felelős azért, hogy a te szervezeted, anyagcseréd, milyen minőségű, s mennyiségű bevitt táplálékkal bír el. Vannak szerencsésebbek, és szerencsétlenebbek. De hogy TE mit eszel meg, az a saját döntésed! Erre szeretném felhívni a figyelmet! Minden a tudatosság, akaraterő függvénye. (Valaki zabálhat egész nap, mégis jól néz ki. Van, aki zsírt bármennyit ehet, szénhidrátot meg nem... másnak a szervezete meg a tejtermékkel nem tud mit kezdeni, és akkor fogy le drasztikusan, ha elhagyja ezeket...) Mások vagyunk, de ha megismerjük a testünket tudni fogjuk, hogy mik azok az étkezési szokások, amivel alakunkat megtarthatjuk. A tudatos táplálkozás csak döntés kérdése.
Mindezekért ez a cím: LEGYŐZÖM A GENETIKÁT!

Én legyőztem.... segíteni szeretnék másoknak is ebben... A genetika ne legyen kifogás az elhízottak számára!
Mikor háziorvos azt mondja a PCOS-os ismerősömnek, hogy tanuljon meg éhezni. Naneeee! Itt tartunk? Akkor inkább összeszedem a tapasztalataimat, és közkinccsé teszem.

Prognozuoti Blasio és Porthosz hozzászólásával tudok azonosulni. :)

A két vitatkozót nem teljesen értem, szerintem nagyjából egy oldalon álltok, és nem beszéltek butaságokat.

Neso05 cinikusságát meg egyáltalán nem értem. Nem is állítottam olyanokat, amiket példaként hozott fel. Pl. senki nem mondta, hogy 18:00 után ne egyél szénhidrátot, sőt időpont sem volt belőve...

És még egy: közületek egyébként volt már valaki elhízott? Tapasztalta a saját bőrén milyen egy életmódváltás? Egész életemben kövér voltam a velem született "adottságok" révén gyerektől 21, ilvagy inkább 23 éves koromig. A "megmondókat", vagy "cinikusakat" kérdezem: le kellett győznöd a saját tested, vagy alapon jó alakod volt mindig?

i.kriszta 2019.03.08. 13:09:23

@darlacko: Most komoly??? Kezdünk eltérni a tárgytól. Igen, az elhízottság igényesség kérdése, én 80 kilósan vettem észre, hogy ez nem mehet tovább, más meg 100 kilósan... De ne keverjük bele légyszi a szexualitást, és mellőzzük ezeket a szexista megjegyzéseket, miszerint mire buknak a nők. Kritikákat nem fogok törölni, mert építenek, de ezt sértésnek veszem, és ha elmegyünk ilyen (nem a témához kapcsolódó) irányba, akkor moderálni fogom a kommenteket. Köszönöm.

2019.03.08. 13:17:12

1. Ok.
2. Elhízás szempontjából egyáltalán nem számít, hogy melyik napszakban eszel sok/kevés szénhidrátot.
3. Jogos, de sokkal ésszerűbb az édesség függőségről leszokni, nem pedig helyettesíteni édesítőszerekkel.
4. Ok, bár lényegében mindegy mivel csinálsz kalória deficitet. Az 1200 kcal viszont beteges diéta, minden diétának olyan étkezés és mozgás mennyiséget kell megcéloznia, ami akármeddig tartható, nem kampányszerűen koplalni, majd vissza a régi kerékvágasba.
5. Fogyás szempontjából teljesen mindegy, hogy hányszor eszel, az számít összesen mennyit. Persze napi 1-szer vagy 2-szer enni csak az más szemponbtól nem jó.
6. Ez már csak azért is fontos, mert legtöbben nem isznak elég vizet, pedig kellene. A folyadék szót pedig konkrétan vízre kellene cserélni.
7. A tapasztalataim szerint akik magukra főznek, sokkal többet is esznek, így kövérek lesznek/maradnak. Nagyon ritka az ellenpélda.

Pipas 2019.03.08. 13:22:50

@darlacko: "Te tele vagy kifogásokkal. A te élered, azt csinálsz, amit akarsz. "

Te csinálsz érzelmi megítélésbeli kérdést a dologból, te foglalkozol a személyemmel, holott semmit nem tudsz rólam. Én kizárólag egy tudományos kérdésről beszéltem érvekkel. Az érveket mind kihagytad és azzal foglalkozol, hogy biztos kövér vagyok, tele vagyok kifogásokkal, meg máshogyan szervezem meg az életemet.

"Aki kövér, az igénytelen. "

Azt tartasz igénytelennek, akit akarsz, engem nem érdekel. Én annyit mondtam, hogy az elhízásnak egészen biztosan komoly genetikai okai is vannak. Hogy a csodába ne lennének? Van érved arra, hogy ezt cáfold? Bármilyen érved?

Segítek: "a kövérek igénytelenek" meg ilyenek, nem érvek, ezek csak azt mutatják, hogy megveted a kövér embereket.

Pipas 2019.03.08. 13:25:15

@Prognozuoti Blasio: "Morbid leszek, és cinikus, előre is elnézést...
Auswitzban, meg az orosz hadifogságban nem voltak elhízott emberek..."

A gondolatmeneted teljesen hibás logikán alapul, mivel rengetegen voltak, akik kövéren haltak meg auswitzban.

2019.03.08. 13:31:52

@Pipas:
"Más: azt el tudod fogadni, hogy a testmagasságot kizárólag a genetika hatrozza meg. "

Én meg ezt nem tudom elfogadni, mert egyszerűen nem igaz. Ha igaz lenne, nem növekedett volna egy évszázad alatt annyit az átlagmagasság. Tehát mindenképpen szerepet játszanak a környezeti tényezők is. A genetika inkább a potenciálisan elérhető magasságot határozza meg, ha valaki súlyos betegségeket kap el gyerekkorában, hiányos a táplálkozása, vagy nehéz fizikai munkát kell végeznie, akkor nem éri el felnőttkorára ezt a potenciális magasságot. És akkor arról nem is beszéltem, hogy növekedési hormonok adagolásával is lehet befolyásolni, nincsenek kétségeim, hogy magasságot igénylő sportágaknál ne történnének ilyen próbálkozások is...

Ami pedig az elhízás genetikáját illeti, nagyon nem mindegy, hogy olyan tényezőkről beszélünk, hogy valaki jobban vágyik az energiadús kajára, mint amennyi igénye van rá a szervezetének, vagy olyanról, hogy hiába diétázik meg mozog eleget, nem tud lefogyni. Mert utóbbiból valószínűleg jóval kevesebb van, mégis nagyon sokan takaróznak ezzel. De tágabb értelemben már annak is lehetnek genetikai okai, hogy szeretem-e a nokedlit, vagy inkább a padlizsánt szeretem...

2019.03.08. 13:33:25

@Pipas:
És ha a családomban majdnem mindenki kövér, én meg nem, pedig én is voltam, akkor már "okoskodhatok"?

Prognozuoti Blasio 2019.03.08. 13:36:35

@i.kriszta: Jól esik, hogy tudsz azonosulni az általam leírtakkal. Köszönöm! Én is az általad leírtakra, így utólag, mert bevallom elsőre nem olvastam végig.

Én konkrétan voltam mát elhízva. Most 33 vagyok, és 180centi magas. Olyan 30 éves koromig gyakran voltam 100 kiló felett, most meg 90 körül mozgok, és mellette jelentős izomtömeget szedtem fel. Jelenleg is van azért rajtam felesleg, de mivel mellette izmos a karom-vállam, ezért teljesen más összképet ad ki, mint a húszas éveimben.
Az viszont felháborít (nem nagyon), mikor pl. egy olyan felső van rajtam, és megjegyzik a tunya ismerőseim, hogy "milyen szerencsés vagyok, hogy ekkora bicepszem meg tricepszem van"...
Mert hát ugye ez a szerencse kérdése, nem pedig a heti három húzó, és másik három toló-edzés miatt...
Ha ők is ugyanezt megtennék, és semmi eredménye nem lenne, na akkor vághatnák a fejemhez, hogy szerencsés vagyok... De amíg semmit nem tesznek, addig ez egyszerű felelősséghárítás magukkal kapcsolatban.

Prognozuoti Blasio 2019.03.08. 13:40:29

@Pipas: Meg a ruszki munkatáborban is. Akiket pl. hamar kivégeztek, azok nyilván nem fogytak el idő hiányában.
De az az igazság, hogy kellő intelligencia mellett szerintem tökéletesen érthető volt, hogy mire gondolok...

2019.03.08. 13:43:19

@Pipas:
"A gondolatmeneted teljesen hibás logikán alapul, mivel rengetegen voltak, akik kövéren haltak meg auswitzban."

Egyébként számomra az sem triviális hogy egy kövér vagy egy sovány ember bírná tovább az éhezést. Mert ok, hogy a kövér ember szervezete több zsírtartalékhoz tud nyúlni, de a zsírszövetünk energiasűrűsége viszonylag nagy, így néhány hetes vagy hónapos totális éhezésnél még a soványnak is kell lennie elegendő zsírkészletének, viszont a kövér is meg fog halni 1-2 hónapon belül nulla kajával mert az emberi szervezet nem tud csak a saját zsírkészletén meglenni akármeddig. A tartósabb totalis éhezésnél meg ugye az is számít, hogy a soványnak lehet, hogy hatékonyabb a szervezete.

2019.03.08. 13:45:53

@Zabalint:
A végén elírtam, tartósabb, de nem totális éhezésre gondoltam.

@Prognozuoti Blasio:
Éhen tudsz halni kövéren is, ebben igaza van Pipasnak.

darlacko 2019.03.08. 14:14:24

@Zabalint: az édes ízről leszokás jó ötlet. Nálam ezt a kor oldotta meg, ahogy idősödöm, egyre inkább értékelem a savanyú, kevesű, mindenféle fűszeres ételízeket. Az édestől pedig távolodom.

Prognozuoti Blasio 2019.03.08. 15:07:42

@Zabalint: mondjuk ezt nem mondta Pipas, de szerintem kár ezen rugózni...

Mint mondtam, megfelelő intelligencia mellett tökéletesen érthető mire gondoltam, a többiek meg ne érezzék magukat megszólítva...

2019.03.08. 15:40:43

@Prognozuoti Blasio:
Ezt nem mondta, de nyilván nem azokra gondolt, akiket lelőttek, hanem ami következik a szövegkörnyezetből.

Ő is értette, mire gondolsz, de nem értett egyet vele.

Zsuzsi25 2019.03.08. 15:48:00

Ha valaki cukorfügoő annak oka van. Es nem akartgyengeség...

Bambano 2019.03.08. 16:20:08

nem ártana tudni, hogy a teljes kiőrlésű cuccok veszélyesebbek, mint a fehérlisztből készültek.

tehát ha gombamérgeket, fuzáriumot akarsz enni, akkor neked találták ki őket, mindenki másnak ott a fehérliszt.

azt az ellentmondást is ki kellene gyomlálni a posztból, hogy most azért nem ingadozik a vércukor szinted, mert olyan kajákat ettél (teljeskiőrlésű), vagy azért, mert gyakran eszel.

2019.03.08. 16:42:56

Hagyjátok már ezt a baromságot, hogy sokszor kell enni keveset! Már egyre több tanulmány jelenik meg, hogy ez egy hibás elképzelés. Jól hangzik, lehet elméletet gyártani hozzá, csakhogy a gyakorlat nem támasztja alá. Sőt. Mint, ahogy egyértelmű összefüggés van a "diétás" termékek megjelenése és az elhízás között, úgy ez is szépen lassan hozzá magával azt, hogy sokkal többet eszik valaki.
Persze aki szigorú diétán van, pontosan kiszámolva a mondjuk 1200 kalórias étrenden, az fogyhat úgy, hogy ötször-hatszik eszik. ( Ha kétszerre enné meg, akkor is fogyna) De amikor már élesben megy az új életmód, akkor a "köztes étkezéssel", meg utóvacsorával gyönyörűen beépül egy rossz szokás. Egy kis joghurt, egy kis dió,mogyoró, jaj csak egy pici pogácsa, csak 90 kalória, stb, stb és megint egesz nap zabál az illető.
Igenis ki kell éhezni, kell a korgó gyomor a diétahoz és az egészséges életmódhoz is.

Pipas 2019.03.08. 18:29:30

@Zabalint: "És ha a családomban majdnem mindenki kövér, én meg nem, pedig én is voltam, akkor már "okoskodhatok"?"

Nem használtam az "okoskodik" kifejezést, soha nem próbáltam bárkitől megtagadni az érvelés vagy az "okoskodás" jogát.

Persze attól, hogy valaki kövér volt és a szülei is azok voltak és maga most már nem kövér még nem tud többet. Származással nem lehet érvelni.

Amúgy ha azt hiszed, hogy a genetika azt jelenti, hogy olyan leszel mint a szüleid, akkor nagyon nagyot tévedsz. Attól, hogy egy tulajdonság örökletes/genetikus még koránt sem biztos, hogy a szülők fenotípusában jelentkezett.

És persze azt sem mondtam soha, hogy ha valaki örökletesen kövér, akkor nem tud lefogyni. Azt mondtam, hogy a kijelentés, miszerint az elhízásnak nincsenek genetikai oka (azaz csak a kimondottan beteg embereknél, hormonzavaros emberek esetében van genetikai ok) tarthatatlan. Elég egyszerű állítás, mégis mindenki úgy tesz, mintha nem értené és árnyékbokszolást folytat, olyan dolgokkal vitatkozik, amiket nem mondtam. Szalmabáb érvelés.

Pipas 2019.03.08. 18:37:09

@Zabalint: "Én meg ezt nem tudom elfogadni, mert egyszerűen nem igaz. Ha igaz lenne, nem növekedett volna egy évszázad alatt annyit az átlagmagasság."

Azt, hogy "a testmagasságnak kizárólag genetikai és nem viselkedésbeli meghatározi vannak" természesen úgy értettem, hogy "felnőtt emberek a tesmagasságukat a legnagyobb igyekezet ellenére sem tudják megváltoztatni".

Merthogy ha a túlsúlyos emberekről azt mondjuk, hogy "ugyan már, miért nem igyekeznek, miért nem tesznek valamit, hogy fogyjanak le, az ő hibájuk", az alacsony embereknek pedig semmi ilyesmit nem mondunk, akkor a testmagasság és a testsúly közt valami nagyon nagy különbségnek kell lenni. Az alacsony ember hivatkozhat a genetikára, mondhatja, hogy ő eleve alacsony, ilyenek a génjai, nem tehet semmit, ha a kövér ember ugyanezt mondja, akkor az a válasz, hogy a testsúlynak semmi köze a genetikához.

Én azt állítom, hogy de igen, van. Elképzelhetőnek tartom, hogy sok olyan ember van, aki kövér és körülbelül annyi az esélye, hogy lefogyjon, mint az alacsony embernek ahhoz, hogy megnőjön.

Csak a kövér embernek lehet mondani, hogy ha náci haláltáborban lennél és tífuszban szenvednél, akkor nem sokkal a halálod előtt elég sovány lennél. Nos igen, de a kövérsége ettől még lehet genetikailag meghatározott.

never again 2019.03.08. 19:18:33

A genetika nem genetika vita margójára.

Akik gyerekként elhíztak, mert úgy szocializálódtak a családban, azok eleve egy olyan kemény hátránnyal indulnak a lefogyás felé, amit elég erős karakterrel lehet csak leküzdeni, és a küzdés bizony állandósul lefogyás után is, sőt akkor indul igazán.
Ha valaki csak azt tanulta meg, hogy hogy lehet sokat és csak nehéz ételeket enni és azokat a családi mintákat látta, azokhoz az ízekhez szokott, lehet gúnyolni meg ujjal mutogatni rá hogy milyen guztustalan kövér.
Kérdés, hogy ha a gúnyolódónak is az a szocializácós minta állt volna csak a rendelkezésére, vajon akkor ő nem egy ugyanolyan vagy még kövérebb felnőtt lenne-e.

A szervezet ha már egyszer elért egy kövér állapotot, afelé fog tendálni onnantól kezdve mindig, hiszen azt tekinti egyensúlyi állapotnak. Ha már egyszer voltál nagyon kövér, akkor a tested mindig akar majd megint olyan kövér lenni. Ha eztán mégis sikeről lefogyni, az életed egy állandósult szükségállapottá válik, ahol minden falat kaja ellened dolgozik. Irtózat önfegyelemmel tartható ez ideig óráig, de általában a stresszhelyzetekkel vissszajönnek a kilók is. És minden egyes botlás után kétszer annyira nehéz lesz visszafogyni, és sokaknak ebből van elegük. És feladják és beletörődnek, és ezek a f*sza ujjalmutogatósok csak rugnak rajtuk még egyet-kettőt, mert a földön fekvőbe lehet...
Persze mindent lehet, csak akarni kell. Foggal is el lehet húzni egy repülőt, de ugyan ki csinálná ezt mindennap? Szóval ítélkezés előtt illene kicsit magukba nézniük tökéleteskééknek :(

qwertzu 2019.03.08. 20:06:31

@Pipas: Ez azért van mert a termodinamikát egyszerűen nem lehet meghágni. Ha nem eszel fogyni fogsz. Ez biztos mint a halál. Egy alacsony ember nem lehet magasabb, de egy kövér ember lefogyhat. Csak akaraterő kérdése. Nem egyszerű, nagyon nehéz, lehet hogy más kétszer annyi kajával se hízik el, lehet más karcsú és izmos mozgás nélkül, de ha több energiát használsz el, mint amennyit beviszel, akkor fogyni fogsz.

qwertzu 2019.03.08. 20:18:01

@never again: Ezek elmondhatóak az alkoholizmusról is szóról szóra. Ott valahogy mégis egyetértés van abban, hogy csak akaraterő kérdése letenni a piát.

Neso05 2019.03.08. 20:22:33

@qwertzu: ez igaz, de míg alkohol nélkül lehet élni, étel nélkül nem. Ezért is a legrosszabb és legnehezebben kezelhető függőség a kövéreké.

Neso05 2019.03.08. 20:25:29

@Hortenz: köszi a hozzászólást! Szerintem is az egyik legrosszabb tanács az 5-6x evés egy nap. Csak kicsit lazul a fegyelem, csak kicsivel eszik többet minden alkalommal, már nincs kalória - deficit, hanem súlyos többlet. Mondjuk ezt a kalória számolást is újra akarják gondolni, mert így, ebben a formában nem teljesen korrekt. Csak hát még nincs jobb rendszer.

qwertzu 2019.03.08. 21:26:28

@Neso05: Hasonló a véleményem. Nekem messze egyszerűbb kétszer enni egy nap, ebédre valami tényleg minimálisat, mondjuk egy 250 kalóriás zabkását, és egy normális, nem durván zabálós vacsorát. Szépen mennek lefelé a kilók.

Étel nélkül nem lehet élni, kevés étellel lehet. Az pont ugyanolyan akaraterő mint a piálás.

i.kriszta 2019.03.08. 22:59:03

Nézzétek!

Amit leírok nem szentírás! Nekem így sikerült, de én kalóriát számoltam az elején! Felírtam minden étkezést, pontosan tudom, miben hány kalória van.

Én itt nem tudományos "melyik diéta jobb" blogot vezetek, hanem elmondom, hogy én hogy csináltam, hogy ezzel segítsek másokat. Ismét megkérdezem: valaki váltott már komolyan életmódot a kommentelők közül? Végig csináltátok már? Ahogy "never again" mondja, én is olyan családból jöttem, ahol nem volt szempont a tudatos táplálkozás, ráadásul több elhízást támogató betegségem van.
Igenis akaraterő kérdése a lefogyás... Szerencsére ebből nekem sok adatott, és szeretném megosztani másokkal.

Én totál homályban voltam a táplálkozás, tudatosság témakörében. Mindent magamtól tapasztaltam ki, és évek alatt szedtem magamra az információkat. Rengeteget tanultam a saját testemtől!
Viszont sok embernek nincs akaratereje ahhoz, hogy az utat végigjárja. vagy hasonlóan, mint én, azt se tudja, hogy álljon neki. Nekem évekbe telt, több lépcsőben sikerült kialakítanom
a vágyott testalkatot. És drasztikusan váltani baromi nehéz! De valahol el kell indulni... először egy kicsit változtatni. Ha hatásos, jön a motiváció, hogy még szeretnék változni, s ott lesz a kérdés, hogy akkor még mit kell tennem?

Mondhatod, hogy ez a módszer nem jó... mert valaki ezt meg ezt mondta, mert te olvastad valahol. Foglalhatsz állást. Kérdés: kitapasztaltad? Átélted? Persze, hogy az X kalóriát meg lehet enni két étkezés alatt is. De a nap többi részében meg éhenhalsz! Miért akarod szenvedtetni magadat, vagy a fogyni vágyót? Nem tagadom, ehhez számolni kell! És ha számolsz, magadra kell főznöd! Viszont a számolás sokaknak ijesztő, így pl a húgomnak is. Elmondtam tehát neki, a saját tapasztalatom alapján, hogy mit és hogyan érdemes ennie, hogyan kezdje el. Hozzátéve, hogy a teste reagálását figyelje, mert ki kell tapasztalni, milyen hatással van ránk 1-1 változás. S nahát! 14 kg mínusznál tart.

Fogok írni a kalóriaszámolásról is. Miért fontos, miért lenne szükségszerű így kezdeni a diétát. A matekot nem lehet átverni. A kcal-számolással pedig szépen ki lehet tapasztalni, hogy mennyi az annyi. Hidd el könnyebb megállni a félreevést, ha mindig van valami a hasadban, mint akkor, ha éhezel. Az évek alatt összesen 27 kg-nyi zsírt adtam le, és 10 kg izmot szedtem fel (utóbbit sporttal nyilván), most meg fitnesz-versenyre készülök, és képzeld el ez a diéta nagyon durva! De tartom, és ez is fejben dől el...

Még egyszer: ez a blog általános praktikákat tartalmaz, totál kezdőknek! Betegeknek, elsősorban PCOS-ban és/vagy Hashimoto thyreoiditis-ben szenvedőknek készült mankóként, továbbá motivációnak szánom, és szeretném megmutatni, hogy minden elérhető! Küzd ezekkel a hormonális betegségekkel valaki itt az okosak közül? Egyáltalán, tudjátok, mi az a PCOS? Én nem vagyok orvos, tudós, dietetikus... Te, Kedves Kommentelő az vagy? Én egy vagyok a betegek közül, akinek sikerült változtatnia a kinézetén, önerőből. Nekem senki nem segített. Én segíteni szeretnék. Ülök az endokrinológián, és mindenki durván túlsúlyos rajtam kívül 22-től 62 éves korig. Jönnek a "víztől is hízok" mondatok. Mert nincs meg a tudás. Nektek van valamilyen tudásotok. Nekem is van... többnyire nem mondtok hülyeségeket, de fogadjátok el, hogy én sem. Mindent, amit leírtam, és le fogok írni, a saját bőrömön tapasztaltam, a saját testemmel küzdök mindennap. Mert ha valakinek hulladék genetikája van, az én vagyok. A két hormonális betegség mellé megnyertem még pár dolgot, de nem témája a blognak.

Köszönöm, hogy elolvastatok, ha figyelmesen és értően, azt méginkább.

Továbbiakban mellőzzük egymás szavának kiforgatását, mert nem vezet sehova, és mókás, hogy egymást szidjátok.

(Ui.: Általános, hogy 1200 kcal egy fogyni vágyó, lassú anyagcseréjű, diétázó nő adagja. Nem egyedi, nekem endokrinológus javasolta anno. Akkor már persze egy nagy váltáson, fogyáson túl voltam, csak nem értettem, hogy sokat edzek, mégse fogyok tovább. Lényeg, ami lényeg, ez fenntartható, évek óta el vagyok vele. Ja, és nem ezzel kell kezdeni. Aki nagyon elhízott, annak először többet kell becéloznia, mondjuk 1400-et. Fokozatosság nagyon fontos. És aki erősen túlsúlyos, az fogyni fog attól is, ha betartja a fent írtakat. Mert sokból "könnyű" sokat fogyni. El kell indulni az úton, utána lehet finomítani a dolgokon. Csak elindulni is nagyon nehéz ám sokaknak! )

qwertzu 2019.03.09. 01:20:44

@i.kriszta: " Hidd el könnyebb megállni a félreevést, ha mindig van valami a hasadban, mint akkor, ha éhezel."

Neked. Másoknak meg könnyebb végigkoplalni egy nap 3/4-t, és utána egyszer rendesen enni.

szamaritánus 2019.03.09. 10:10:51

@Neso05: :DDDDDDDDDD ezt a kifogast meg sose hallottam

Neso05 2019.03.09. 21:04:52

@i.kriszta: orvos vagyok és PCOS-s. Mindig is érdekelt a téma, így elég sok tudományos és kevésbé tudományos cikket, irodalmat elolvasok. Te kezdted a blogod azzal, hogy alapszabályokat írsz le. Lehet, ezek a szabályok nálad bejöttek, de ez nem tudományos bizonyíték, sem széles körben végzett kutatás eredménye, hogy mindenkinek lehetne ajánlani.
Ne értsd félre, nagyon tisztelendő, hogy le tudtál fogyni. Ez önmagában nehéz.
Engem azonban a fogyásnál is jobban érdekel az elért súly megtartása, ami még nehezebb ügy. A diéták hosszú távú (10-20 éves) sikeressége 5% körül van. És erről tehetnek a nem megalapozott diétás tanácsok, a nem megfelelő élelmiszerek (lásd édesítő szerek) és még sok más faktor, amit még nem ismerünk pontosan.
Szóval, nincs baj, ha saját tapasztalatot osztasz meg, de ezek messze nem általános alapszabályok, vagy bárhogy megalapozott tények. Így megfogalmazva olyanok is követik, akiknek nem kéne, és hosszútávon nem profitálnak belőle.
Még egyszer gratula a fogyáshoz. És ha már így érdekel a téma, mélyülj el jobban a szakirodalomban.

2019.03.12. 16:51:17

@never again:
Nyilván egy minta nem jelent semmit, de nekem nem ez a tapasztalatom. Én kövér voltam anno szüleimnél otthon, és nem kell küzdenem ma, hogy ne hízzak el. Nekem semmiképpen sem rögzült ez a szervezetemben, sem az ízlésem szempontjából, mert átvette az, ami most van. Valószínűleg újra elhízni nehéz lenne, nyilván sok év alatt össze lehetne hozni. Eleve rosszul leszek azoktól a nehéz, zsíros ételektől, amelyeket anno tömtek belém, de a túl édestől is rosszul érzem magam, valamint a nagy mennyiség sem esik jól. Valószínűleg szándékosan vissza tudnám szoktatni hozzá a bélrendszeremet, de minek. Feleségemet sosem tömték szemét kajával, meg nem nevelték úgy, hogy "rendes" adagot toljon le, hozzá képrst mondjuk még arányaiban is én bírom jobban a zabálást.

2019.03.12. 16:52:38

@never again:
Ahogy egyébként ez igaz a mozgásra is, az is addiktív, a tartós punnyadástól is vannak elvonási tüneteim.

2019.03.12. 16:59:13

@Neso05:
Én gyakorlatilag 6-szor eszek egy normál hétköznap, amiből viszont három csak 1-1 darab alma. A korábbi munkahelyeimen láttam elhízott emberek étkezési szokásait, nekik is megvan az a +3 napközben, de az általában csoki, vagy valami rágcsa, de láttam olyat, aki délután lekváros kenyerezett.

2019.03.12. 17:03:50

@i.kriszta:
Az, hogy hány étkezéstől lesz alaki napközben éhes, mint a kommentekből is kiderül, változó.

2019.03.12. 17:06:20

@Hortenz:
"A karcsú emberek egyszerűen nem foglalkoznak az evéssel. "

Ezt a mondatodat kellene keretbe tenni és falra akasztani.

i.kriszta 2019.03.16. 02:16:32

@Neso05: Köszönöm a legutóbbi kommented!
Látod, ha így fogalmazol, rögtön építőnek tűnik a kommented, és nem trollkodásnak. El is gondolkodtam az elmúlt napokban azon, hogy módosítom picit a bejegyzést. Apró átfogalmazásokkal jobban kihangsúlyozom, hogy ezek saját tapasztalatok.

Egyébként ezeknek az étkezési szokásoknak a betartása rengeteg embernél beválik (beszélgetek ám emberekkel), de én ezt kifejezetten a hormonális betegségekből adódó elhízásra tudom ráhúzni, nyílván saját tapasztalat okán. Fenntartom azt is, hogy ha valaki korábban egyáltalán nem foglalkozott a kajálással, ez egy remek kiinduló alap lehet. Életmódot változtatni ugyanis rohadt nehéz. De valahol el kell kezdeni. Ezen lehet módosítani, változtatni, annak függvényében, ki milyennek ismerte ki a saját testét. És még mindig hangsúlyozom, a "sokszor kevés" esetén tudni kell "mennyi az annyi" kalóriában. Az itt leírtakra én fokozatosan jöttem rá, nem raktak elém tippeket. Számolj! Ennyit tudtam, a többi jött... tapasztalásból, olvasásból.

Amúgy neked sikerült életmódot váltani? (Már amennyiben szükséged volt rá... De gondolom PCOS-sal neked is kellett, hogy legyen teltebb időszakod...)

Különben én 5-6 éve tartom az S-es méretet. Nagyjából ezekkel a kajaszokásokkal. Pont ezt hangsúlyozom. Nem fogyókúrázni kell, hanem életmódot váltani. :)

i.kriszta 2019.03.16. 02:21:20

Jajj még a kalória számolás margójára: ez tiszta matek ! ;) Legyen deficit! Ha többet égetünk, mint amennyit beviszünk akkor kényszerű a fogyás... A matekot nem igen lehet átverni! :D

takacsveca93 2019.03.17. 21:09:11

Érdekes poszt, pont most megyek át életmódváltáson, mert folyton álmos vagyok és rossz a kedvem, meg egyéb bajaim is voltak. Tejet próbálom kerülni elsősorban. De meglepődtem, hogy mennyi mindenben van. amiről nem is gondoltam volna . www.ujsagomat.hu/lidl/akcios-ujsag-csutortoktol-14-03-2019/ Laktózmentes alapanyagokat kezdtem el nézni, Lidl meg Aldi vezető ezekben a termékekben, máshol hát..

2019.03.19. 15:33:16

@i.kriszta:
"Különben én 5-6 éve tartom az S-es méretet."

Feleségem rendszeresen panaszkodik, hogy míg az ő testmérete változatlan, az elmúlt 10 évben ugyanazon boltokban folyamatosan egyre kisebb méretelnevezésű ruhák jók neki. Eleinte jó volt neki az S-es a legtöbb helyen, majd egyre több ruhából kellett neki XS, már ahol kapható, mert az is egyre ritkább, de van ahol már az is nagy neki.

klagenfurtjeno 2019.05.25. 15:19:53

@Bambano: hogy te milyen elmebeteg módon ostoba vagy...
süti beállítások módosítása