A Brenner-hágó

Általában minden magával ragad, ami emberfeletti, hatalmas, méreteiben félelmetes, mondhatni, eltipró; nem áll tőlem távol az ipari építészet esztétikája sem, ha lefegyverez a tömegével. Ld. a százhalombattai olajfinomítót, vagy az ÖMV ugyanilyen tárgyú egységét Bécs határában. Ahányszor elhajtok mellettük, le sem tudom róluk venni a szememet. Amit pedig különösen szeretek, az a közlekedés: mindig örömöt okoz, ha behajtok egy benzinkútra, mert úgy vagyok ezzel, mint az Apokalipszis most c. filmben Kilgore ezredes: „Imádom a reggel leszórt napalm illatát!” Én meg a benzinnel és a gázolajjal vagyok így.

Nos, a Brenner-hágó ilyen hely. Néztem, néztem a térképen, és azt mondtam: márpedig ide el kell jutnom. Hiszen az ókortól a mai napig ez a kellemes völgy az, ami összeköti Északot Déllel, a németeket az olaszokkal, a császárokat a pápával. Innsbruckból indultam a bevételére.

Mármost egy fontos utazási információt erről. Fenn, a hegyek élén fut kanyarogva a sztráda (vagyis a kedvencem), autóáradattal, benzingőzzel, vánszorgó kamion–vonallal; na, ezen ne induljunk el felfedezni ezt a tájat. Több oka van ennek.

blogra8.jpg

Az egyik pénzügyi: a Brenner–pálya az osztrák oldalon nem tartozik azok közé, amelyeket a közönséges autópálya-matricával felkereshetünk, nem, ez egy külön fizetős útszakasz, kapukkal. Ha nem akarunk ezek előtt tolongani (mert több is van belőlük), akkor előre meg lehet rá váltani jegyet, helyesebben szólva: egyedi áthaladási jogot, amiért kapunk egy külön sávot, ahol rendszámunk alapján azonosítja a gép a kocsinkat, és felnyílik előttünk a kapu; ha valami gixer adódik, rögtön egy menekülő útvonalon vissza tudunk térni a rendes, jegyváltós bejáratokhoz. Az engedélyt elektronikusan lehet megrendelni, de vigyázzunk vele, mivel nem lesz azonnal hatályos – az EU fogyasztóvédelmi szabályai miatt csak a vásárlástól számított 18 nap elteltével lehet vele közlekedni. (Addig vissza lehet váltani.)

A másik a turisztikai szempont: a Brenner-autópálya a hegyek ormán halad végig, a völgy fölött kanyarogva, célzatosan elkerülve minden lakott helyet. A szélső sáv tele van teherjárművekkel, tehát a tájból miattuk semmit sem látni, a belső sávon viszont nyomni kell a gázt, hogy haladjunk. Végső soron kapunk a pénzünkért kb. 50 km szürke sávot és állandó, kényszerű száguldást.

Lentről viszont lehet élvezni (mármint vizuálisan) az erre kiépített architektúrát, amely viseli e súlyokat, magyarán az oszlopokat, pilléreket. (Gondoljunk bele: itt egy közönséges vasbeton oszlop átlagosan 3 x 6 x 20 méter: tehát öt oszlopban minimum 2.250 köbméter anyag van, és akkor az alapozásról még nem beszéltünk: egy völgyhíd tehát kb. 4.000 köbméter vasbetont nyel el.)

Nekivágtunk a hágónak (ami igazából egy igen széles alpesi völgy), s időnként megálltam, hogy a fejem fölött futó autópálya pillérjeit bámulva hallgassam a fent zúgó közlekedés moraját. A leglátványosabb elem természetesen az Európa-híd (Patsch és Schönberg között), amelynek hossza 820 m, legnagyobb fesztávolsága 198 m, magassága 190 m.

blogra1-compressor.jpg

A mérnöki csúcsteljesítményt 1963. november 17-én adták át; 2004-ig a magasságát tekintve nem is volt párja a földrészen, ekkor azonban átadták Franciaországban a millaui völgyhidat, az lekörözte őt a méreteivel. De azért álljunk előtte tisztelettel! Ezt a turisták is megteszik, van az út szélén egy kis parkoló, mindig állnak ott a népek és bámulják a látványt.

De ez még csak a Brenner eleje (Innsburck felől nézve): aztán az út a völgyben ide-oda kanyarog, hol szerpentinekbe vált át, hol egyenesen halad, de néhányszor felbukkan a fejünk fölött egy-egy autópálya-szakasz. 

blogra3.jpg

Falvak, városkák következnek 10-12 km-enként, ezek többsége egy-egy utcából és néhány párhuzamos mellékutcából áll, érdemi látnivaló nélkül. Közben viszont lehet elmélkedni azon, hogy az itt élő osztrákok mégis hogy képzelték el az életet? Mert a völgy két oldalán apró házcsoportok és magányos tanyák ülik meg a hegyeket olyan meredek szerpentinutakkal, hogy ugyancsak el lehet rajta csodálkozni: hogy jutnak fel oda a lakosok? Hogy kerül oda az ivóvíz? Van-e ott gázszolgáltatás? És a mentő? És a rendőr? Bár a táj nyugalma láttán ez az, ami a legkevésbé elképzelhető.

blogra6.jpg

Mármint a helyi lakosok számára, mert különben a kanyargó út tele volt rendőrkocsikkal, amelyekből az osztrák fakabátok elszántan méregettek minden autót. Nem, nem a gyorshajtókra vadásztak (azoknak nem ez a terepe), hanem migránsokat szállító kocsikra, mert az olaszokat nagyon nem hagyták békében: több helyen leállították őket. (2018-ban járunk.) Amióta elterjedt az, hogy mi, magyarok vagyunk Európa migránsfalói, velünk nem törődtek sem itt, sem az osztrák-német határon. Ha átkeltünk Németországba, s a torlódásban – mert van határellenőrzés! – meglátták a magyar rendszámtáblát, az őrök közömbösen tudomásul vettek minket: jó gyerekek vagytok, menjetek! Az olaszokra viszont menetrendszerűen rászálltak…

A végén elérkeztünk a határtelepülésre, azaz Brennerbe, ill. olaszul Brenneroba. Teljesen jelentéktelen helység, két útból áll: az egyik az olasz oldal felé hajtó egyirányú út, a másik a visszaút, szintén egyirányú, e mellett található meg a vasútállomás is.

blogra5.jpg

blogra7.jpg

Az országhatárt két ház falára kihelyezett tábla jelezte. Megállóhelyek, pizzériák. Lehajtottunk az olasz oldalra, ott tettünk egy kört egy hatalmas, üres parkolóban. Az út innen lefelé visz a mind szélesebb völgybe. A forgalom visszafelé sem túl sűrű, csak a helyiek, a smucigok és a fotózás megszállottjai közlekednek errefelé, a többiek a sztrádán hatolnak előre.

Szerintem mi járunk jobban.

blogra2-compressor.jpg

Címkék: Ausztria