Kívül tágasabb

Adele-nak és Ed Sheerannak is káros lehet a Brexit

2018.11.25. 06:30, Kívül tágasabb , 3 komment

A brit zeneipar óriási felfutását éli, az olyan előadók, mint Ed Sheeran, Adele, Stormzy, Dua Lipa és Rag’n’Bone Man rekordokat döntő bevételeket könyvelhettek el tavaly a szigetországban és külföldön egyaránt. Minden nyolcadik album, amit megvettek 2017-ben a világon, brit zenészé volt, ám a Brexit után az értékesítés és a turnézás is visszaeshet.

ed_sheeran.jpg

Tavaly a brit zeneipar értéke 4,5 milliárd fontra emelkedett. A Nagy-Britannián kívüli bevételek 7 százalékkal 2,6 milliárd fontra ugrottak. Ed Sheeran harmadik albuma, a Divide a listák élén állt, míg Rag’n’Bone Man debütáló lemeze, a Human a negyedik volt. 

Az élő előadásokból 1 milliárd fontos bevétel keletkezett, köszönhetően a Rolling Stones, a Coldplay és Sir Paul McCartney turnéjának. A tíz legsikeresebb világ körüli turné felét brit zenész adta. A londoni O2 a tavalyi év legkedveltebb koncerthelyszíne volt. 

Azonban egyre növekszik a félelem, hogy a Brexit megtorpedózza a sikereket. Az iparág testületei hónapok óta határozott figyelmeztetéseket fogalmaznak meg arról, hogy egy rossz megállapodás mennyire káros lehet a virágzó zenei szcénának. 

Geoff Taylor, a Brit Hanglemezgyártók Szövetsége ügyvezetője arról beszélt, hogy erős megállapodásra van szükség az Európai Unióval, hogy biztosítsák, a Brexit nem hat negatívan a brit zene importjára és exportjára. Ennek szerinte tartalmaznia kell, hogy a brit művészek szabadon turnézhassanak, megvédjék a szerzői jogokat és semmi se akadályozza a zenei termékek szállítását. 

Független lemezkiadók is arra hívták fel a figyelmet, hogy a Brexitnek milyen hatása lehet a feltörekvő művészekre, különösen az utazási korlátozások, a költségek, illetékek és a jogdíjakat terhelő adók visszatartása miatt. 

„Az EU-ból érkező bevételek fontos elemei az üzletnek, így vannak aggodalmak, hogy a Brexit visszafogja majd a növekedést” – írták az Independent szerint a kiadók igazgatói közleményükben.

Három fő ok 

Michael Dugher, a UK Music vezérigazgatója szerint három fő oka van az aggodalomnak. Az egyik a bizonytalanság, hogy mi fogja biztosítani a könnyed átmenet folyamatát. 

A második a jogdíjak miatt van, bár az ezeket összegző szervezet szerint a jelenlegi szabályozás marad érvényben, ha csak valaki nem áll elő azzal, hogy ez káros a brit gazdaságra. 

A törvény 2011-ben változott, pont egy EU-irányelv miatt, és 50-ről 70 évre emelte a hangfelvételekre vonatkozó jogi védelmet. Emellett a turnékat érintő hatás a legjelentősebb. Sokkal több papírmunka, plusz költség és fejfájás vár a művészekre és stábjukra is. 

Nehezebb lesz a mozgás 

A brit szervezőknek is nehezebb lesz előadókat az országba csábítani a vízumhelyzet változásával. Ez főleg a feltörekvő zenészeket lehetetleníti el, akik nem tudnak még nemzetközi hírű munkákat letenni az asztalra, hogy bizonyítsák tehetségüket. 

Júliusban a Womad nevű világzene fesztivál szervezője azt tanácsolta a művészeknek, hogy inkább kerüljék el az Egyesült Királyságot, mert sokkal nehezebb és megalázóbb lesz belépni az országba. 

Előfordulhat olyan abszurd helyzet, hogy meghívnának egy afrikai zenészt, aki egy ritka hangszeren játszik, és bizonyítani kell, hogy az országban nincs más, aki képes lenne azon zenélni. 

Kulturális börtön? 

Sok híres zeneszerző, előadó és producer írta alá Bob Geldof levelét, amely arról szólt, hogy az Egyesült Királyság kulturális börtönné válhat, ha csökkennek a jogdíjak és a művészek nem léphetik át a határokat olyan könnyen, ahogy most. 

A zenészek szakszervezete petíciót indított, kérve a kormányt, hogy olcsó és egyszerű utazási engedélyt adjon az EU-ban turnézó előadóknak, és a kérvényt 15 ezren írták alá. 

Ezt részesítenék előnyben ahhoz az igazolványhoz képest, ami megengedni, hogy termékeket – köztük hangszereket – ideiglenesen kivigyenek az országból. A szabályok országonként változnák, de az ATA igazolvány, ami 70 országba érvényes, 325 fontba kerül. Ez Ed Sheerannek aprópénz, de egy berobbanni készülő bandának nem. 

Ráadásul a turnéról visszatérő zenészeknek a határrendészekkel át kell nézniük minden egyes csomagot, és meg kell arról győződni, hogy se többet, se kevesebbet nem hoznak vissza, mint ami a hivatalos engedélyeken szerepel. 

Így fordulhatott elő, hogy egy koncert után a segítők a törött dobverőket szedték össze, ugyanis ha a papírokon az állt, hogy 400-at vittek ki, akkor azokat vissza is kell hozni, bármilyen állapotban is legyenek.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

Határátkelő

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es
süti beállítások módosítása