Egy francia szabály miatt nem nevezhet új filmjével az Oscar-díjra A stylist rendezője
Pedig az Doubles vies remek kritikákat kapott
Vannak olyan helyzetek, amikor hiába sikeres egy film, és hiába fordul meg több jeles fesztiválon is, esélyt sem kap arra, hogy Oscar-közelbe kerülhessen. Így járt az Olivier Assayas által rendezett Doubles vies (angolul Non-Fiction) című francia film is, ami egy hazai szabályozás miatt nem pályázhat a rangos elismerésre.
Assayas az elmúlt években két nemzetközi sikereket elérő fesztiválkedvenc filmet is készített (Kristen Stewart főszereplésével): A Sils Maria felhőit 2014-ben és A stylistot 2016-ban. Az előbbiben szerepelt a francia színészistennő, Juliette Binoche is, aki ismét együtt dolgozott a rendezővel; új filmjükben Binoche szerkesztőként próbál megküzdeni a könyveket felváltó modern technológiával és a kapuzárási pánikkal.
A Doubles vies az A-kategóriás Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon debütált, emellett bemutatták a Telluride filmfesztiválon és a Torontói filmfesztiválon is, jövő hónapban pedig a New York-i fesztiválon vetítik. Nagyon ritka, hogy egy film négy nívós fesztiválra is meghívást nyer, így teljesen magától értetődő volt, hogy Franciaország ezt az alkotást jelöli a idei év legjobb külföldi filmjének járó Oscar-díjára.
Mivel franciák a 1993-ban nyertek utoljára ebben a kategóriában, Assayas pedig az egyik legnépszerűbb rendezőjük, még inkább lábon lövésnek érződik, hogy a Doubles vies nem került be azon francia filmek közé, amikből végül az egyiket nevezi majd az ország a külföldi filmes kategóriába. A Doubles vies eleve nem pályázhatott, ugyanis egy hazai szabály kimondja, hogy csak olyan filmmel lehet nevezni az Oscarra, amit szeptember 30-a előtt bemutattak a francia mozikban.
A szabállyal az a legnagyobb probléma, hogy ha egy filmet bemutatnak szeptember 30-a előtt, már nem versenyezhet az őszi fesztiválokon, márpedig a legtöbb rendező számára a szakmai elismertség miatt fontos részt venni ezeken az eseményeken. Ugyanezért nem lehetett jelölni 2013-ban a nemzetközileg elismert Adèle életét is, most pedig egy újabb külföldi sikereket elérő film látta kárát a merev szabályozásoknak.
"Ha az a lényeg, hogy a legnagyobb nemzetközi megjelenéssel rendelkező külföldi filmet prezentáljuk [az Oscar-gálán], akkor elég abszurd dolog figyelmen kívül hagyni azokat az alkotásokat, amiket széles körben bemutatnak az Egyesült Államokban az úgynevezett díjszezonban" - fejezte ki véleményét a szabályokkal kapcsolatban Assayas.