Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Azzal, hogy az Audi Győrt választotta, eldőlt, hogy Magyarország a Nyugathoz tartozik, most pedig azzal, hogy a BMW Debrecent választotta, eldőlt, hogy Magyarország keleti gazdasági, pénzügyi és geopolitikai központja lesz a város - fogalmazott Matolcsy György.

A jegybankelnök szerint az elmúlt 8 évben végrehajtott gazdaságpolitikai fordulat után a következő néhány évtizedben az a feladat, hogy Magyarországot a fenntartható felzárkózás útján tartsuk" és így a régióban élő nemzedékek fel tudjanak zárni a nyugat-európai országokhoz - írta a portál. Nekünk Ausztria utolérése a célunk, ez egy történelmi siker lesz, ezen az útvonalon haladunk - tette hozzá a közgazdász.

A sikeres felzárkózáshoz a városok, illetve makrorégiók megerősödése is szükséges és úgy látja, hogy a régióban 10 ilyen várost lehet megnevezni (Varsó és Krakkó, Prága és Brno, Pozsony és Kassa, Ljubjana és Zágráb, illetve Budapest és Debrecen), amelyek együttműködése kulcsfontosságú lesz. A visegrádi négyek szövetsége különösen fontos, de maga a csoport akár bővülhet is majd.

Debrecen Matolcsy szerint kakukktojás a 10 felsorolt város közül, mert a város nagyon szerencsés geoföldrajzi helyzetben van, hiszen négy geopolitikai makrorégió találkozásánál fekszik.

Az MNB-elnök szerint a visegrádi országok növekedési többlete 2 százalékpont volt a fejlett nyugati országokhoz képest az elmúlt években, és ha képesek vagyunk a következő évtizedekben ezt hozni, akkor felzárkózunk. Szavai szerint "egészséges szerkezetű, nem eladósodásból finanszírozott, történelmi felzárkózási pályán vagyunk".

A végére hagyta Matolcsy azt a tíz területet, ahol vannak még Magyarországnak kihívásai:

  • az új technológiák alkalmazása, meghonosítása
  • gyors robotizáció
  • a lakosság képzettségi szintjét emelni kell
  • a felsőfokú végzettségűek aránya alacsony
  • a világ száz legjobb egyeteme közé kerüljenek be magyarok
  • a tőkeállomány alacsony
  • a termelékenység alacsony
  • alacsony az export hozzáadott értéken belül is
  • több vállalati és városi sikertörténetre van szükség
  • óriási az elmaradás a versenyképesség egyes területein.

A kép forrása: Napi.hu/Szász Péter.