Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Sokan – leginkább az elvakult márkatársak – csak legyintenek, amikor szóba kerülnek a BMW elsőkerékhajtás-alapú UKL padlólemezére épített modellek, ám nincs igazuk: az új generációs kompakok többet tudnak, mint gondolnánk. Az állítást legutóbb a frissített BMW 220i Active Tourer tesztautó támasztotta alá, aminek vezethetősége, menetdinamikája igencsak tisztességes, kis alapterületen kínál jó praktikumot, célközönsége pedig a (sokak szerint) tél-kompatibilisebbnek és biztonságosabbnak hitt fronthajtásnak is örül. Érthető, hogy ez a BMW kompaktjainak a jövője és tudni érdemes, hogy a következő 1-es széria is az UKL alapokra fog épülni.

A fronthajtás ellenére igazi BMW a 220i Active TourerAz elmúlt hónapokban a csapból is a WLTP mérési ciklusok és a jövő héttől életbe lépő Euro 6c, illetve a jövő évtől bevezetésre kerülő Euro 6d normák folynak, melyek teljesítéséhez a legtöbb benzinmotornál is elkerülhetetlen a részecskeszűrő alkalmazása. A teszthét alatt árgus szemekkel figyeltük a 220i viselkedését, hiszen kiváncsiak voltunk arra, hogy a hétköznapi használat során érezhető-e bármi a viszonylag friss fejlesztésű benzin-részecskeszűrő működéséből, ami ebben az autóban már helyet kapott. Nos, abszolút semmit nem tapasztaltunk, nem éreztük másnak az autót, mint a korábbi 220i Gran Tourert, azzal a különbséggel, hogy utóbbi anno manuális váltóval járt nálunk, viszont az idei frissítés óta a 220i-khez szériában jár a kínálatban újdonságként megjelent hétfokozatú duplakuplungos automata.

Nem a felszereltség, hanem a hajtáslánc tesziEz egyfelől jó hír, hiszen sokan szeretik az automaták kényelmét, a másik oldalról nézve viszont egyrészt elvész a kézi kapcsolás öröme, másrészt pedig felára nyilván bele van építve a vételárba, ami jelentős alapáremelkedést jelent: korábban kézi váltóval 8,5 millió forinttól ülhettünk be a 192 lóerős fronthajtású BMW-be és most 9,5 milliótól indul a 220i Active Tourer. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az egymilliós növekmény egy részét az árfolyamváltozás teszi ki, továbbá a frissítés óta fejlettebb technika dolgozik az autóban, a benzines részecskeszűrő pedig szintén gyártási költséget növelt. A 9,5 milliós alapárat tesztautónk esetében számtalan opcionális extra fejelte meg, így 14 milliós árcédula lógott menő narancszínben pompázó Active Tourer-ünkön.

Csak 4,35 méter hosszú, de tágas - galériaJó kérdés, hogy ennyit objektíven nézve megér-e a kompakt egyterű. Első blikkre nem, hiszen ennyiért a márkán belül maradva egy jó kis X3-ast, vagy egy 5-öst is kaphatunk, ám aki az Active Tourerben gondolkodik, minden bizonnyal nem fog az előbb említett – máskülönben komolyabb – BMW modellek bármelyikébe ülni. Továbbá amennyiben azokat is úgy felextrázza az ember, mint tesztautónkat, akkor ‘helyére kerül a matek’ és jóval drágábbak lesznek az UKL padlólemezes 2-esnél. Az Active Tourer legnagyobb konkurense a konszern kínálatából talán az azonos alapokra épített, és külső-belső méreteit, sőt, árát tekintve is hasonló MINI Countryman (bár aki BMW-t akar, vélhetően nem fog a játékos MINI mellett dönteni és ez fordítva is így van), valamint a bő 20 cm-rel hosszabb, családi autóként jobban használható, ráadásul plusz két üléssel is kérhető 2-es Gran Tourer, ami azonos konfigurációban közel félmillió forinttal drágább.

Hátul is tágas a 2-es Active Tourer - galériaIgen ám, de az Active Tourer varázsa épp az, hogy nem csak a családi kirándulások során, de a nagyvárosi mindennapok alkalmával is kiválóan teljesít, hiszen mindössze 4,35 méter hosszú, miközben utasterében hátul is kényelmesen elférnek még a legmagasabbak is. Csomagtartója első ránézésre picike, azonban a padló alatt egy méretes kiegészítő rekesz található, ami jól kihasználható. A második sor üléseit hosszirányban 1/3-2/3 arányban tologatni lehet és a háttámlák dőlésszöge minden széknél állítható, így mindig az adott feladathoz képes igazodni az autó. Mindehhez kényelmesen magas üléshelyzet és jó körkilátás társul, így igazán kellemes az utazás a BMW mini egyterűjében. Egy ‘pakolósabb’ család helyében azért mi biztosan áldoznánk a hosszabb Gran Tourerre, mert a 4,35 méteres hossz nem tud csodát tenni a csomagtér terén.

Nem olcsó, de jó választás a 220i - galériaEz igaz volt a ráncfelvarrás előtt is – hisz a BMW kompakt egyterűpárosa immár bő négy éve van velünk –, de nézzük csak, hogy mit hozott az idei év. A frissítés szele a (divatnak megfelelően LED-es) fényszórókon azonnal szembetűnővé válik: a világosabb, tágabb tekintet a lökhárítók hangsúlyosabb domborításával együtt sportosabb képet alkot. A hűtőrács is megnövekedett, a nagyobb, 90 mm-es végeket viselő kipufogó pedig az új hátsó lökhárítóval együtt szintén dinamikusabb kiállást biztosít. A négyhengeres erőforrásokkal szerelt modellek különben mind dupla kipufogót kapnak. A külső változásokat két új színárnyalat, valamint hat új könnyűfém kerékszett tette teljessé.

Csinos és modern az új műszercsoport - galériaTesztautónk fiatalos narancsmetál fényezése az újak közül való, akárcsak opcionális 18 colos kerékszettje, ami nagyon tetszetős, ám a defektmentes abroncsok nem tesznek jót a komfortnak. Jó tudni, hogy 17 colos méretig nem kötelező az extra kemény oldalfalú gumi. A jutányos áron kínált állítható futómű – ami meglepő módon hiányzott a repertoárból – javít a rugózási komforton, bár a nagy defektmentes kerekek ismeretében így sem csillapított rosszul a kis BMW, miközben bármikor fogható volt egy kis játékra, meglepően jó menetdinamikát mutatva. Egy 17 colos, nem defektmentes kerékszettel és állítható csillapítással jobb lenne az összeállítás, mégpedig úgy, hogy a dinamikáról sem kellene lemondani. A tesztautó Sport Line csomaggal volt felszerelve, amihez egyebek mellett szériában járnak a kiváló sportülések, amelyeknek színe a belső díszvarrásokéval együtt harmonizált a külsőhöz. Az alapkivitelen felül a Sport Line mellett lehet választani egy elegánsabb Luxury Line és egy még sportosabb M Sport verziót is.

A belső hangulat passzol a fényezéshez - galériaBelül is főleg a személyre szabási opciókat bővítették a gyáriak: új szövet- és bőrkárpitozások fokozzák a prémium minőségérzetet, illetve az új BMW 2-es Active Tourer és Gran Tourer sebességváltójának elektronikus előválasztó karja mostantól kétféle technológiát vezérelhet: a modellpároshoz a nyolcfokozatú Steptronic automataváltó mellett a már említett hétsebességes duplakuplungos Steptronic automata is elérhetővé vált. A beltérre visszatérve, a modernebb műszercsoport prémium miliőt varázsol az enteriőrbe, akárcsak az opcionális hangulatvilágítás, amit kár kihagyni. A csúcs, érintőképernyővel is rendelkező multimédiás-navigációs rendszer Android Auto ill. Apple CarPlay funkcióval bővült és továbbra is szuper kezelni: gyors, logikus, megjelenítése pedig gyönyörű. Minden extra finoman működik, a tolatókamera képe tűéles, felárért pedig egy kis plexire vetítő HUD-kijelző is rendelhető. A beltér teljesen rendben van.

Nagyon jó és immár szupertiszta is a 20i motorA 3- és 4-hengeres benzinmotorok azon felül, hogy részecskeszűrőt kaptak, nem változtak. A 220i motorházteteje alatt a BMW B48 kódjelű turbós négyhengerese teljesít szolgálatot változatlanul 192 lóerővel és 280 Nm-es maximális forgatónyomatékkal. A menetteljesítményeket kár lenne hosszasan ecsetelni: a közel másfél tonnás Active Tourer-t szinte repíti a remek motor, amit mi sem bizonyít jobban az alig több, mint 7 másodperces 0-100 km/h-s sprintidőnél és a közel 230 km/h-s végsebességnél. Olyan adatok ezek, amiket a két méretes kipufogó és a 220i felirat ellenére ki nem nézne az utca népe a kis egyterűből, és ennek megfelelően bizony okozhatunk meglepetéseket az autóval. Előzni gyerekjáték és a kanyarokat, szerpentineket is imdája az autó – csak bírja a család! A 280 Nm a gyakorlatban többnek érződik és (száraz úton) bár nincs gond a tapadással, a fronthajtást folyamatosan keményen dolgoztatja a jó erőben lévő, de visszafogott hangú és óvatos stílusban igencsak barátságos étvágyú motor, ami ebben az autóban is remekel.

Szerethető, de nem tökéletes az új automata - galériaAmi újdonság, az a szériában járó hétfokozatú duplakuplungos váltó, amely a korábban felárért kínált 8-fokozatú bolygóműves Aisin automatát helyettesíti. Az eredmény részben pozitív, részben negatív. Kezdjük előbbivel: normál menetben finoman, gyorsan, okosan kapcsolgat az automata, szépen kihasználva az erőforrás alacsony fordulatszámon ébredő magas nyomatékát. Hasonlóan jó a bizonyítványa, amikor Sport módba kapcsolva dinamikusra vesszük a figurát és külön élvezet a reszponzív manuális üzemmód, vagyis ajánlott megrendelni a kormány mögötti kapcsolófüleket. Hátránya, hogy egyrészt a duplakuplungosokra jellemző módon lassan reagál az irányváltásokra, továbbá néha tétova. Utóbbi annyit tesz, hogy amennyiben konstans tempóval haladunk mondjuk országúton/autópályán és hirtelen kiugranánk, a gázpedál padlóig történő lenyomása és a visszakapcsolás(ok) utáni megindulás között túl hosszú idő telik el. Meg lehet szokni, és sport/manuális módra váltva nem jellemző, de sokszor zavaró tulajdonság.

Jó autó, sok pénzért cserébe - galériaA váltó apróbb hiányosságaitól eltekintve összességében nem is igazán tudtunk fogást találni a frissített 220i Active Tourer-en, vagyis a BMW tervezői szép munkát végeztek. Lehet vitatkozni azon, hogy kinek milyen az ízlése és mennyire tolerálja a fronthajtást egy BMW-ben, de a széria objektív tulajdonságai megkérdőjelezhetetlenek, akárcsak az elsőkerékhajtás által lehetővé tett fokozott praktikum és helykihasználás. Az alapigényeket a háromhengeres belépő erőforrások is kielégítik, a 220i-t pedig kedvelni fogják a sportos vezetők, de számolni kell azzal, hogy megfelelő felszereltséggel könnyű belefutni a 12-13 millióba. Automata helyett kézi váltóval ugyan, de közel 300 ezer forinttal olcsóbban érdekes alternatíva a 150 lovas 218d, ami egy új két turbós motort kapott, és mondjuk céges vásárlás esetén – az alacsonyabb étvágyon felül – már pusztán havi 22 helyett 11 ezer forintos cégautó adójával is sokat takarít meg hosszú távon. A modell egyetlen igazi prémium konkurense a hazai Mercedes B-osztály, ami hasonló áron kínál kicsit szerényebb kvalitásokat.

Néhány szóban

Annak ellenére, hogy elvakult BMW-s berkekben nem igazán van presztízse a fronthajtású modelleknek, a 220i Active Tourer tesztautó ismételten bebizonyította, hogy objektív szempontból igenis van keresnivalója. Eddig is szerettük a modellt, ami a frissítéssel lett igazán kívánatos, hiszen a finom változtatások kívül-belül prémium miliőt teremtettek. A hajtásláncok eddig is jók voltak, a ráncfelvarrás során inkább dízelfronton történtek jelentősebb változások a két turbós négyhengeresek érkezésével. A 192 lóerős 20i sportos menetteljesítményeket kölcsönöz a kompakt egyterűnek, de sajnáljuk, hogy nincs manuális váltó. Az új 7-fokozatú duplakuplungos automata bár szerethető, vannak hiányosságai és ára nyilván be van építve a vételárba. A csomag erős, a paletta pedig széles, így mindenki megtalálhatja a számára ideális Active/Gran Tourert.

Előnyök: A nagyvárosok forgatagához is ideális kompakt külső tágas utastérrel; Kívül-belül jól sikerült frissítés; (megfelelő konfigurációban) prémium miliő a beltérben; Jó ergonómia és üléshelyzet illetve -kényelem; Kiváló extrák széles tárháza; Bivalyerős, kulturált és visszafogott étvágyú benzinmotor; Sport/manuális állásban ügyes duplakuplungos automata; Dinamikus futómű

Hátrányok: A csomagtér mérete korlátozott (a Gran Tourer-é jóval tágasabb); A nagy defektmentes gumikkal nem igazán komfortos rugózás; A váltót könnyű zavarba hozni (hirtelen döntésnél tétova és irányváltáskor lassú); Drága csomagok/extrák; Magas alapár; Széria automataváltó; Hátul középen kényelmetlen, így a valóságban inkább négyszemélyes

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek