Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Összefüggések, amikre eddig nem gondoltál!

Csokiduda Blogja

  • Testvérek, akik az emberiségnek szárnyakat adtak

    A Wright fivérekre emlékezünk

    2018. május 30. - csokiduda

    A mai napon hunyt el 1912-ben Wilbur Wright, aki először emelkedett motorral hajtott géppel a levegőbe. (Mondhatni az első pilóta.) Igaz nem egyedi érdeme, mivel kezdetleges repülőgépüket ketten tervezték öccsével. A két fivér, Orville és Wilbur ezért is vonult be kettecskén a történelemkönyvekbe. Igaz néhány ország a mai napig vitatja, hogy ők építették-e az első repülőt, de az egészen biztos, hogyha a repülőgépnek kulcseleme az irányíthatóság, akkor ők az elsők. Volt több európai feltaláló is, aki kísérletezett, de ők a bátrabbak közül valók voltak, akiknél az irányíthatóság nem volt szempont. Ezért is halt meg nagyon sok közülük, mielőtt befejezhette volna munkáját. 

     

    wright_fiverek_1_1_csokiduda.jpg

     

     A két fivér kifogástalan körülmények között nőtt fel egy lelkész családjában és mindenféle kicsapongás nélkül élték életük. A repülés gondolata előtt egy kerékpár tervezéssel, gyártással és javítással foglalkozó céget hoztak létre. Tehát a műszaki érdeklődésük adott volt. A cégük profitját repüléssel kapcsolatos (kezdetben csak) érdeklődésükre költötték és tanulmányozni kezdték egyéb feltalálók munkásságát, mint például Sir George Cayley, Otto Lilienthal, Octave Chanute. Elődjeikkel ellentétben nem a motorerő növelésére próbálták a hangsúlyt helyezni kutatásaikba és fejlesztéseikbe, hanem az irányíthatóságot. A háromtengelyű irányítást is munkásságuk kezdeti fázisában találták fel, illetve ők fektették le a repülőgépek irányíthatóságának alapelveit, ami a mai korban is megállja a helyét. Mindezt bő 110 évvel ezelőtt. Gondoljunk csak bele annak a tükrében, hogy mennyi idő alatt válik valami új technikai vívmány elavulttá (mobiltelefonok, számítógépek, tabletek és még sorolhatnám). Ők közel egy évszázada találtak ki valamit, ami a mai napig használatos. Ráadásul mindezt a repülésben, amiről az ember előtte maximum csak álmodni tudott. 

    wright_fiverek_3_csokiduda.jpg

    Kezdetben kortársaik munkáit tanulmányozták, hogy elérjék céljuk, de gyorsan rá kellett jönni, hogy a legtöbb nem állja meg a helyét. Saját módszereik tökéletesítésére megépítették a Forma-1 rajongók körében jól ismert szélcsatornájukat (Charlie Taylor segítségével), ami a legelső volt a világon. Miután ez elkészült, közel 200 szárnyformát teszteltek le ebbe a szélcsatornába és létrehoztak egy táblázatot, amelyben a légnyomás alapján csoportosították az egyes formák hatékonyságát. Első vitorlázógépük 1899-ben került megépítésre, aminek kormányzását még "szárny hajlítással" oldották meg. Ez nagyjából annyit takar, hogy a pilóta a szárnyakra erősített két bottal meghajlította a gép szárnyait és ezáltal megváltozott a felhajtóerő és ennek következtében tudott kanyarodni a repülőjük. (1902-ben erre a fejlesztésükre szabadalmat is nyújtottak be.)

    Az áttörést az 1900-tól tartó fejlesztésük hozta meg. Egy meteorológus tanácsára elköltöztek az észak-karolinai Kitty Hawkba, aminek a közelében található a Kill Devil Hill, ahol mindig erős szelek fújnak és jóval alkalmasabbnak bizonyult a tesztrepüléseikhez. 1900 és 1902 között nagyjából 1000 repülést hajtottak végre egyre fejlődő gépükkel. Az áttörés 1903-ban jött el, amikor egy Taylor által gyártott (lásd szélcsatorna) motort építettek be a gépükbe. A motor az adott korhoz képest könnyű volt és sokkal erősebb, mint amit a kortársak használtak. Ami még fontos ezzel kapcsolatban, hogy a légcsavarok fából készültek és a motor és a propeller közötti erőátvitelt egy használt biciklilánccal oldották meg. 

    wright_4_ujsag_csokiduda.jpg

    1903. december 17-én 10:35-kor emelkedhetett a levegőbe a Wright Flyer (későbbi nevén Flyer-1 vagy Kitty Hawk). Mindketten kétszer-kétszer próbálkoztak. Orville kezdte meg a sort és felváltva folytatták. Joggal merül fel a kérdés, hogy akkor miért nem Orville volt az első pilóta, de a válasz igen egyszerű. Csak a negyedik és egyben aznap utolsó repülésükkor tudták irányítani a gépük ténylegesen, amikor Wilbur 253 métert tett meg vele 59 másodperc alatt. A repüléseiknek csak 5 tanúja volt és az újságok sem kapták fel őket. Csak a helyi lap (az is pontatlanul) és a Cincinnatai Enquirer számolt be róla (utóbbi csak másnap). Nem sejtették még ekkor ennek a jelentőségét valószínűleg. 

    A testvérek ezután még elkezdtek dolgozni a Flyer-2-s majd később a Flyer-3 gépükön (utóbbival már sétarepülésekre is vittek utasokat), illetve sok dolgot teszteltek egészen Wilbur 1912. május 30-i. haláláig. Igaz nem a repülés áldozata lett (mint a legtöbb kortársa), hanem a tífuszé. Kifizetődő elszántságukat jól tükrözi az alábbi képen olvasható idézet is Wilburtól, amit gyakran mondogatott. Köszönjük Orville és Wilbur!

     

     wilbur_wright_idezet.jpg

    A bejegyzés trackback címe:

    https://csokiduda.blog.hu/api/trackback/id/tr8514010436

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    paráznabillegető 2018.05.31. 06:17:41

    hát ez egy elég elég szélcsap (haha!) mű lett egy többet megérdemlő témáról.

    csokiduda 2018.05.31. 06:21:20

    @paráznabillegető: Ezzel a hozzászólással így nem tudunk mit kezdeni. kérlek fejtsd ki a véleményed normális keretek között, mert nyilván szeretnénk fejlődni. Építő jellegű, értelmes kritikát nagyon szívesen fogadunk.

    gaszton42 2018.05.31. 08:36:09

    Nyilván arra gondolt amire én is : hogy miközben lefelé görgettem az oldalt egyszer csak elfogyott az egész, kurtán furcsán, miközben hiányérzet maradt bennem arról hogy ez volt az összes amit erről a korszakos feltalálóról el lehetett mondani?

    csokiduda 2018.05.31. 08:49:43

    @gaszton42: Ennek 2 oka van. Az egyik, hogy a cikk terjedelmét nem nyújthatom a végletekig. Írhattam volna 5-ször ekkorára is és lett volna végig benne érdekesség. Anyag bőven van, de akit annyira részletesen érdekel a téma, hogy annyit elolvasson 8-10 oldalt, annak ott vannak az ezzel foglalkozó dokufilmek vagy rengeteg egyéb forrás.. Többet én is megnéztem, 1-1 rövidebbet belinkeltem róla. És nem életrajzi írásnak szántam direktbe, hanem inkább magát az utat szerettem volna részletesebben bemutatni, amíg oda eljutottak, hogy repüljenek ténylegesen, irányíthatóan. Ami utána történt már tized olyan jelentőségű sincs, mint az odáig vezető út (az ő életükbe). Lehetett volna még írni persze sok információt, hogy a hadsereggel utána milyen viszonyban voltak, vagy hogy megvették a szabadalmuk, vagy lehetett volna arra is kitérni 30-40 sorba, hogy először csalónak nézték őket és a többi. De nem ezekre hegyeztem ki.

    Ettől függetlenül köszönjük az észrevételt, mindenképpen hasznos volt és igyekszem jobb "levezetést" írni következőleg. Köszönöm!

    gaszton42 2018.05.31. 08:58:41

    Igen, azt hiszem a jó "levezetés" amire rá akartam mutatni. Köszönöm.

    csokiduda 2018.05.31. 09:12:21

    @gaszton42: Ilyen jellegű témákat még csak 2 hete írok (és magát a blogírást is csak 5 hónapja csináljuk). Ez volt az ötödik ilyen cikkem. Tisztában vagyok vele, hogy van hova fejlődni. Meg azzal is, hogy gyakran kissé furcsán fogalmazok, mert visszafelé rázódok épp a nyelvbe. Ezek a gyermekbetegségek majd 5-10 cikkel később elmúlnak. Főleg ha vannak, akik a véleményükkel hozzájárulnak a fejlődésemhez. Csak sajnos a legtöbb hozzászólás nem ilyen. Azzal meg, hogy valaki annyit ír, hogy "ez sz@r", mert a kommentet küldök 80-90 százaléka ilyen sajnos, az is egy vélemény persze, csak nem tudom mitől vár bárki is fejlődést vagy jó cikket, ha nem normális keretek között fejti ki a véleményét. Amiből mi tudunk építkezni és következőleg ő is jobbat tudna a tollunkból olvasni.

    Ha van időd és kedved, akkor a Történelem fül alatt megtalálod a többi ilyen jellegű írásom és akár ott vagy a csokiduda@gmail.com-ra, ha megírod a cikkekkel kapcsolatban a véleményed, azt megköszönném.
  • süti beállítások módosítása