A 90-es években a ritkaságnak számító automata Swiftek leváltották a félautomata, Hycomat váltós Trabantokat, majd ahogy egyre jobban elterjedtek a kuplung nélküli modellek, úgy vált úri huncutságból egyszerű kényelmi extrává a hidraulikus, a duplakuplungos vagy a CVT-váltó. A Japánból érkező Swifthez utóbbi elérhető, mert hazájában nagyon kedvelik a fokozatmentes rendszert.

Nehezen láthatók a lámpák a hosszú tető miatt. Fotó: Lővei Gergely

A nagyszerű, 90 lóerős 1,2-es szívómotorhoz annak ellenére illik a szerkezet, hogy működési elvéből adódóan hajlamos hosszasan pörgetni, ezt azonban jól viseli az erőkifejtésre a teljes hasznos fordulatszám-tartományban képes benzines. Hangja még 5000-es fordulaton is egészséges marad, japánosan sportosan szól, és autópályán, négy személlyel terhelve sem veszít a lendületéből. A CVT használatát megkeserítő nyúlósság nem érinti a Swiftet, minden különösebb szakértelem nélkül, kényelmesen vezethető. Amint tudja, a lehető legalacsonyabb értékre ejti vissza a fordulatot.

Az emelkedőre való L állásban és a Sport gombot benyomva is emelkedik a fordulatszám. Kuplung nincs, a gázadásra jól reagál, a fékre lépve biztonságosan lassít

A gyári adatok szerint csupán 0,3 literes a fogyasztáskülönbség, ami elsősorban a 60 kilós súlytöbbletnek köszönhető. A tesztprogram során ugyan 0,7 liternyi lett az eltérés az ötfokozatú kézi váltós tesztautóhoz képest, ennyi azonban a különböző forgalmi helyzetekből is összejön. Országúti autózás során akár 4,8 literes átlag is elérhető. A négy személynek kifejezetten tágas és praktikus kisautó tömege még az extrákkal együtt sem több 925 kilónál, ami nemcsak gyorsításnál, hanem lassításnál is jól jön. Egyetlen komolyabb gyengéje a feszes futóműve, mellyel sima úton nagy kanyarsebességre képes, rossz burkolaton azonban rázóssá válik. Ennél könnyebb elfogadni japánosan műanyagos utasterét és a dugóban araszolást megkönnyítő CVT váltós kivitel 4 350 000 Ft-os alapárát.

Tetszett
• formaterv
• praktikum
• hajtáslánc

Nem tetszett
• feszes futómű
• kiforratlan ráfutásjelző

Összegzés
Életrevaló, praktikus és szerethető kisautó az új Swift, a jól használható CVT-váltóval azonban csak magas, GLX felszereltséggel rendelhető a kategóriában átlagosnak számító alapáron. A „kétpedálos” városi autót keresőknek érdemes tenniük vele egy próbát.

Suzuki Swift 1.2 CVT
Összlökettérfogat: 1242 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 66 kW (90 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 120 Nm 4400/perc
Hossz./szél./mag.: 3840/1735/1495 mm
Tengelytáv: 2450 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1520/1520 mm
Fordulókör: 9,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 900/465 kg
Csomagtér: 265-947 l
Üzemanyagtank: 37 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,0 s
Max. sebesség: 175 km/h
Város/országút/vegyes: 5,6/4,0/4,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 103 g/km
A modell alapára: 3 880 000 Ft
A tesztelt verzió ára: 5 080 000 Ft (kereskedői ár: 4 350 000 Ft)