Idén nyáron indul a tengerentúli fapadosok háborúja

Az új típusú, kedvezőbb fogyasztású gépek elterjedésével technikailag lehetővé vált egyes tengerentúli járatok fapados modellben történő üzemeltetése. A Norwegian már most 13 amerikai repteret ér el, de júniusban az IAG-csoport is beszáll a versenybe és az Air France-KLM is mozgolódik.

Tavaly szeptemberben még arról írtunk, hogy három éven belül átalakul a tengerentúli járatok piaca, köszönhetően annak, hogy a kisebb méretű, gazdaságosan üzemeltethető repülőgépek egyre hosszabb utakat képesek megtenni.

Nos, még egy év sem telt el és egy nagy hálózatos légitársaság, az Iberiát, az Aer Lingust és a British Airwayst magában foglaló IAG máris belépett a piacra és júniustól egy új márkanévvel 100 dollár körüli induló árakkal kínál járatokat Spanyolország és az amerikai kontinens között.

LEVEL

A Level néven futó projekt kezdetben két már meglévő, az Iberia kötelékébe tartozó, széles törzsű gépet fog használni – két darab Airbus SE A330-ast – de az új gépek üzembe állítása után teljesen önálló almárkaként fog működni – mondta el Willie Walsh vezérigazgató egy sajtótájékoztatón.

A Level bázisa Barcelona, ahonnan egyelőre négy úticél, Los Angeles, Oakland, Buenos Aires és Punta Cana lesz elérhető, de a későbbiekben újabb európai bázisokkal és ázsiai járatokkal is bővülhet a hálózat. A 99 eurótól induló alapár persze a fapados modellnek megfelelően semmilyen extra szolgáltatást nem tartalmaz, sem feladott poggyászt, sem ételt, sem nagyobb lábteret vagy takarót, ami egy 12-13 órás úton nem elhanyagolható szempont.

BOOST

Hasonló vállalkozásba kezdett az Air France-KLM csoport is, ők Boost néven indítják tengerentúli fapados projektjüket és szintén 2017-es indulást ígérnek, de az üzleti modell problémái egyelőre akadályozzák a megvalósítást, így konkrét indulási dátumot még nem publikáltak.

Az Air France fő problémája az, hogy útvonalainak 35 százaléka nem termel nyereséget, melyből 10% ráadásul súlyos veszteséget termel. A fapados projekt indításakor azt a célt tűzték ki, hogy a Boost a hagyományos üzemeltetésnél 20%-kal alacsonyabb költségszinttel működjön, ennek a költségcsökkentésnek a túlnyomó részét pedig a pilóták és a légiutaskísérők bérein akarták megfogni.

Az eredeti tervek szerint a Boost pilótái 15%-kal, a légiutaskísérők pedig 40%-kal alacsonyabb bért kaptak volna, mint az Air France dolgozói. A pilóták bérének megkülönböztetését azóta már el is vetették, már egy általános, minden pilótát érintő, de csak 1,5%-os csökkentés van terítéken. Így viszont egyelőre nem látni, miből jön majd össze a 20%-os lefaragás. Ha a tervezett jegyárakat emelik meg 20%-kal, akkor nem lesz versenyképes a cég, így ez nem igazán opció.

WOW

Szintén viszonylag új szereplő a tengerentúli járatok piacán a Wow Air (2015-ben kezdték meg terjeszkedésüket az Egyesült Államok felé), akik Reykjavikból kínálnak 100 eurós jegyeket hét amerikai városba. Elérhető velük New York, Los Angeles, Miami, Boston, júliustól pedig már Chicago is. Persze Izland nem éppen Európa központja, így erős marketinggel és számos európai desztinációval ők az „átszállás Izlandon” alapelvvel támadnak.

NORWEGIAN

Végül pedig tegyünk említést a Norwegianről, akik az úttörői voltak a tengerentúli piac új megközelítésének, hiszen már 2013-ban indítottak járatot New Yorkba, ma pedig 65 dolláros (!) alapáron kínálnak jegyeket New York és Dublin vagy New York és Edinburgh között. Összesen 13 repteret érnek el az Egyesült Államokban és 123 desztinációval rendelkeznek Európában, ezzel kiérdemlik a legnagyobb lefedettségű transzatlanti fapados üzemeltető címet.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A jövő tehát megérkezett, a fapadosok betörtek a tengerentúli járatok piacára. A következő években (hónapokban?) a hagyományos és a fapados társaságok közötti határok szépen elkezdenek elmosódni a hosszabb távú járatokon is, jönnek az alacsonyabb alapárak és a választható opciók. Sok csomagot vinnél magaddal? Sokba fog kerülni. Szeretsz enni utazás közben? Sokba fog kerülni. Ha viszont csak egy hátizsákkal utazol és készítesz magadnak szendvicset, akkor New York már csak 99 euró.

Forrás: Bloomberg / Kitekintő

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »